Wednesday, September 10, 2014

Emel kepada Pomen

Salam Tuan Ramadhan, Tahniah diatas belog yang bermaklumat dan banyak membantu.
Saya ada satu masalah yang memeningkan kepala.
Saya ada sebuah waja auto tahun 2000. Pada suatu subuh, selepas 10 mint memandu, enjin kereta saya tiba-tiba bergegar amat teruk sekali dan lampu engin pun menyala. Ketika itu juga, power kereta amat lemah sekali (gear satu macam org tolak je). Saya mematikan enjin. dan tunggu sekejap (mungkin dalam 5 minit kot).
selepas distart. keadaan kembali normal. Saya balik rumah kerana bimbang lain-lain  perkara yang mungkin berlaku.
Dalam masa 3 hari saya asyik start kereta tu, tapi tak de pulak gegaran yang berlaku.
Tapi saya masih tidak konfident dan cuba memandunya dikawasan yang berhampiran. tetapi tiada masalah berlaku.
Pada harti yang lain, selepas memandu hampir sejam, kereta saya bergegar lagi dan kehilangan kuasa seperti sebelumnya dan lampu engin pun menyala, nasib baik dah dekat rumah, jadi saya teruskan ke garage dalam keadaan bergegar dan amt perlahan itu, dan terus matikan enjin.
setengah jam kemudian, saya cuba start engine tu, dan alhamdulillah, ia kembali normal.
saya hantar ke pomen dan tinggal kereta tersebut untuk di ligam oleh pomen debgan izin, tapi pomen memaklumkan tiada gegaran berkenaan berlaku dan dia tak dapat memberikan jawapan. Tapi pomen menemui kipas aircond tidak berfungsi dengan baik, dan motornya ditukar.
Dari pengalaman encik, apakah masalah sebenarnya?
Terimakasih saya dahulukan.
terimakasih

 update====

Jawapan Pomen ( http://serbamaneka.blogspot.com/2014/09/periksa-vacum-perodua-alza-cara-koman.html)

Wsalam.Berdasarkan pengalaman saya keadaan tersebut disebabkan ignition coil yang hampir rosak. Kereta Waja ada 2 ignition coil. Persoalannya yang mana satu bermasaalah? Dalam blog ini ada 2 teknik yang boleh digunakan untuk periksa ignition system. 1) Periksa ignition sistem cara koman, 2)Periksa ignition coil Proton Waja Cara Koman. Cuba buat yang itu dulu.Pastikan ignition sistem tidak bermasaalah,

update====
Lanjutan dari penerangan tuan pomen yang baik hati itu, aku membawa waja ini ke sebuah bengkel. kerana kaedah (1) dan (2) memang aku tak reti. Tapi bengkel ini yang dimiliki oleh seorang melayu mempunyai alat komputer untuk membaca maklumat dalam computer board.

Alat berkenaan  yang sebesar telepon di sambungkan ke komputer board. selepas 10 minit, beliau memperolehi 'error code" iaitu 44 dan memeriksanya melalui internet. Seketika beliau memberitahu, berdasarkan kepada diagnosis, ignition coil 1 dan 4 mungkin bermasalah.

CSI seterusnya menunjukkan ada sedikit air di dalam coil 1, jadi beliau mencadangkan supaya di cuci bahagian tersebut.

....................

aku memandu kereta ini dengan senang hati ke parit raja dan berkelana di sana selama 3 hari. Tiada masalah gegaran wujud walaupun sedikit.

-------------

pagi tadi ia kembali bergegar, dan tiada nyalaan lampu enjin, aku kembali bingung!

update  -- 9 10 2014
hari nie aku beli satu ignition coil jenama denso dan di gatkan di posisi 4. setaakt ni tiada gegaran berlaku lagi.

inilah ignition coil jenama proton yang dimaksudkan kalau belum kenal



Thursday, September 04, 2014

Pening

dua tiga hari n, kepala asyk merasa sakit di tepi kiri, kanan dan belakang leher. Kadang-kadangkala hdung tersumbat dengan tiba-tiba, bahkan bahu uga terasa berat seperti ada sesuatu yang mengnjak-injak disitu. Bila bahu terasa berdenyut dan sakit, bahangnya akan menular ke belakang leher dan terus ke kepala.

Ari ne nak g jumpa doktor.

DIY1000 - Panasonic Water Pump

  Haaaaaaa kat atas tu, adlah dua bende yang aku amik dr atas dan diganti dengan yang baru. Yang biru tu namanya tangki tekanan tinggi. Ada ...