Saturday, April 03, 2010

Retro : First Time Pandu Kereta

Selepas mengambil kereta sewa, aku dan seorang kawan pun bertolak ke rumah beliau kerana ada benda tertinggal. Bukan aku yang bawak, dia yang bawak, aku tak ade lesen lagi masa tu.

Tiba dirumah beliau, aku dibiarkan keseorangan di dalam kereta. Untuk melepaskan rasa bosan, aku keluar dan duduk di cockpit pemandu. Aku memerhati semua benda yang ada di situ. Gear, Klac, break dan pedal minyak. Sambil memerhati, aku sedang memikirkan beberapa teori pemanduan kereta yang aku baca.

Setelah aku berpuas hati dengan teori-teori yang berada dalam kepala. Aku merasa sedikit confident, lalu dengan bangganya menolak gear ke nombor satu. Klac pun dilepaskan, dan kereta terus meluncur laju, aku tidak dapat berfikir lagi di mana pedal minyak dan dimana pedal break. Ingatan sudah tiada, nasib baik otak cergas aku mendapat idea yang sangat ringkas. Lalu aku pulaskan stering menuju ke pagar batu perumahan kawan aku ini.

Gedegang!!

Kereta masih menderum disitu, kawan aku terus keluar dengan pantas. Tak ada jiran-jiran lair keluar mungkin waktu bekerja mereka tiada dirumah.

Kawan aku tersenyum. Aku sedang mengira-ngira berapa banyak duit dalam buku bank!

Hari itu duit aku terbang RM400!

1 comment:

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...