Sunday, February 17, 2008

Gejala Sosial

Ada sesuatu yang agak menarik untuk dibincangkan, difikirkan dan dibuat kesimpulan. Kalau kita tengok TV, terutamanya drama swasta (ada slot drama kerajaan ke?), kebanyakkan cerita ada kisah tunggang-langgang. Antaranya kisah, suami berkasih dengan dara orang, mak nenek bercinta dengan teruna, kebas tunang orang dan tipu harta orang. Yang kaya berusaha keras membolot kekayaan orang lain. Yang hampir nak kaya berusaha keras supaya orang lain tak jadi kaya macam dia.

Dalam surat khabar pun ceritaka benda yang sama dan lebih kurang aje. Anak kena rogol, kena rogol selepas keluar dengan lelaki yang baru 3 jam dikenali menerusi ruang sembang internet, pak sedara rogol anak sedara, cucu rogol nenek, anak tetak ayah, ayah pukul ibu. Anak lari dari rumah. Suami bercinta isteri orang kena pukul. Polis makan rasuah. Beri suapan sek. 

Kalau buka bahagian soal jawab agama pulak, masih lagi berkisar kepada perkara yang sama. Adakah taubat saya diterima kerana saya telah terlanjur? Apakah status anak yang saya 
kandung ini? Boleh tak saya bermadu dengan kakak saya? Bukak bahagian curahan rasa, isk isk isk benda yang sama jugak. Biarku tanggung keterlanjuran ini. Perlukan aku menduakan dia? Kesaih Tak tau aku pernah terlanjur. Bukak pulak bahagian Dr Ismail Thamby, soalan dan masalah nya pun sama antaranya Saya pernah melakukan aktiviti sek yang melampau.. bala bla. Semasa remaja saya suka melancap. bla..bla.. bala.. Kenapa telo saya senget dan besar sebelah. Kenapa mani saya warnah merah. Dan macam macam lagi.

Kesimpulannya, masyarakat kita memang sedang dilanda masalah sosial yang amat dasyat. Jika tiada tindakan awal, gejala sosial ini akan merebak dan menjadi barah. Baliklah pada agama senang cerita. Selesai semuanya.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...