Thursday, April 22, 2010

Pemikiran Din

Aku tidak pernah ambil tahu siapa Din sebelum ini. Sehinggalah aku bertemu kekhilafan dalam internet. Satu menyatakan Din mati kerana mengambil dadah secara berlebihan. Dan satu lagi menyatakan Din mati kerana malaria.

Dari kekhilafan ini aku menemui "VII Years and VII Days" iaitu naskah pertama dan terakhir dari Din kerana Din sudah mati!

Dari naskhah ini aku menghayati setiap bait-bait irama yang Din lontarkan. Aku seperti mendengar cerita irama classical dengan gaya Din. Melalui irama ini, aku mendengar keluh kesah, aku mendengar semangat perkasa, aku mendengar nasihat, aku mendengar marah dan amarah. Segalanya dikumpulkan di situ.

Setelah menghayati dan meneliti naskhah ini, aku merasakan Din adalah genius penuh dengan eksperimentasi kreatif yang membakar hati dan perasaan,bukansahaja menghilangkan gundah gelana tapi juga kekadang meruntunkan jiwa. Aku memahami mu Din.

"He open the gates of heaven with pouring water
And he caused the ground to gush forthsprings
So the water met
And they met...." - Al-Qamar 11-12

Alfatihah Untuk Din!



5 comments:

  1. sape Din nie bang?? Setau aku..ada Din dalam Cromok nie.. //kanjee

    ReplyDelete
  2. blog yang mcm ni la yg saya cari slame ni...mmg sy peminat tegar cromok...dari album imege of purity lg sy mgkaji latar blakang diorg ni...bkn calang2 org lebih2 lg...arwah din...mmg btl arwah din seorg yg genius...mmg luar biasa skali beliau ni...die la pelopor cromok, pengasas, pencipta lagu n penulis lirik..album imege of purity & forever in time sume lagu n lirik dicipta beliau..cromok sbnrnya silap besar jgk tgglkm beliau...mmg beliau kecewa dgn cromok sbnrnya...dlm album "VII Years and VII Days" byk sindiran kpd cromok...Al-Fatihah tuk beliau..kita sudah kehilangan seorg genius muzik...yg agong..setaraf dgn P.Ramlee sbnrnya...

    ReplyDelete
  3. kalau nak jadi serabut biar jadi serabut mcm cromok tu ayah aku pesan... aku tk taw serabut mcm cromok mcm ner... bila aku kaji rupanya nampak serabut geng ni tp semua cerdik pandai belajar sampai oversea... kerja pun hebat bukan sebarang serabut... salute kat lu orang brother2 cromok

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...