Friday, April 09, 2010

2 Perkara Yang Tiada

Bangun tido hari ini, aku meneliti kalendar kehidupan. Tarikh yang aku rasakan masih jauh dulu iaitu 22 April rupanya sedang menghampiri dengan pantas sekali.

Aku merasakan aku sudah tidak boleh bekerja dengan aman dan sentosa lagi, tarikh itu menginjak-injak dada dan benak fikiran aku. Tiba-tiba aku sudah jadi pemarah.

Hari ini, emel pemberitahuan tarikh peperiksaan akhir sudah masuk ke melbox. Ini menambahkan lagi tekanan yang ada.

4 bulan aku dapati, aku kekurangan dua perkara :.

1. Planning
sebenarnya aku ada plan, tapi tidak dizahirkan, hanya membiarkan ia berlegar dikepala. tidak dipastikan ia terlaksana atau tidak atau saling bertindihan antara satu sama lain ketika hal-hal prioriti menjadi keutamaan. Perancangan mesti ditulis dengan sempurna, supaya ia tidak membayangi plan yang lain.

2. dokumentasi
ini adalah kelemahan bangsa melayu. aku dapati aku masih lagi gagal mengumpulkan pencarian aku dan mendokumenkannya sebaik mungkin Acap kali, aku teringat dokumen sebegini-sebegini aku sudah baca, dan aku ingin membaca nya kembali kerana ada perincian yang aku lupa. dan aku terpaksa menggunakan kuasa fikiran untuk mencari dokumen berkenaan. Dokumen-dokumen ini memang ada dalam laptop tapi bagaimana ia harus diurus

aku akan cuba menangani 2 kekangan ini insyaAllah!

2 comments:

  1. Usaha tanggal kejayaan,yang bulat tak akan datang mengolek yang pipih tak akan datang melayan...setiap masalah ada jalan penyelesainnya...

    ReplyDelete
  2. melayu secara umum ke? aku tak pun kelam kabut camni, semua files teratur dan senang je nak cari...ha...kalau sendiri yg lintang pukang jangan nak salahkan bangsa pulakk...sendiri mau ingat la brader....

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...