Tuesday, April 06, 2010

Mengapa?

Aku dapati diriku adalah seorang yang suka berfikir. Kadang-kadang akal ku menimbulkan soalan yang aku sendiri tak boleh jawab dengan betul (siapa tahu jawapan itu betul atau salah). Tetapi kebanyakkan perkara yang terlintas difikiran akhirnya akan kembali kepada fitrah manusia. Disitu ada jawapannya.

Dengan kata lain, soalan-soalan yang tercetus difikiran ku ini, hanyalah cetusan-cetusan ilusi untuk mengenal siapa diri kita sebenarnya? Aku pernah dengar orang berkata:

"Jikalau mahu mengenal Allah, kenalilah diri sendiri"

---------------

Setiap hari memandu di jalan raya, pasti aku terjumpa perkara yang berada diluar kotak fikiran aku. Mungkin sebab aku orang baik! hehehehe baik ke aku?

Dijalanraya aku selalu melihat pemandu kereta memotong disebelah kiri. Soalan yang tercetus ialah: Mengapa tindakan itu yang mereka ambil? sedangkan orang lain sanggup beratur panjang menunggu giliran dan tuah masing-masing untuk memotong dengan jujur?

Kadangkala bertemu dengan orang yang melanggar lampu merah. Mengapa?

Kadangkala bertemu dengan orang yang buat u-turn ditempat yang bukan sepatutnya.

Aku pun bertanya kembali, kenapa ada manusia yang berfikir sebegitu? Soalan ini seolah-olah seperti bertanya mengapa ada orang jahat?

Tapi aku cuba melihatnya dengan lebih dalam, mungkin dari sudut makanan, mungkin dari sudut kehidupan seharian, atau pun dari sudut sejarah didikan yang mereka terima. Lantas mewujudkan pemikiran yang bebas itu

-------------------------------

Pernah aku terjumpa dengan motorsikal yang melanggar lampu merah. Selepas "berjaya", mereka dengan pantas membuat wiley. Iaitu tingkah laku menunjukkan "yesss aku boleh buat". Sama seperti penunggang grand prix yang mewileykan moto mereka apabila berjaya mendapat tempat pertama.

Dan kelakuan itu sama dengan kelakuan Lone Ranger. Setiap kali, menang Lone ranger atau zorro akan mewileykan kuda mereka. Apa maksudnya? Maksudnya ialah jangan susah hati, kalau ada masalah aku akan datang kembali.

Begitu juga dengan si penjahat, yang mewileykan kuda ketika gagal dalam satu-satu operasi. Apakah maksudnya? maksudnya ialah jaga-jaga aku akan datang kembali!

------------------------------

Aku berpendapat sejarah masa lepas amat penting, untuk menjana kehidupan akan datang yang lebih baik.

Tapi mengapa subjek sejarah diperendah-rendahkan martabatnya?

huhhhhhhhhhhhhhhh!!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...