Thursday, April 08, 2010

Nilai Surat Khabar Kita

Aku bukan hendak mencari sensasi, bukan juga untuk promosi. Tetapi aku rasa sensasi ini tidak patut masuk dalam suratkhabar yang dikatakan no 1 di Malaysia. Tambahan pula inilah surat khabar yang selalu membayangkan idea tentang keburukan berita berita sebegini. Mungkin sebab sudah terlalu biasa membaca cerita sebegini maka kita sudah tiada 'sense' lagi.

Salah satu tektik yahudi ialah mengulang-ulang berita yang sama sehingga ia menjadi benar pada pandangan mata dan pendengaran telinga. Itu lah yang aku nampak bentuk "dakwah" yang mereka bawakan.

Contohnya, kalau dulu melihat seorang mak nyah adalah amat hina. Mat Nyah tidak mampu hidup dalam kelompok dulu. Kalau wujud pun mereka tidak akan mendedahkan ciri sebenar mereka di khalayak ramai.

Kemudian, cerita tentang mereka diulang-ulang, sehingga kita merasa biasa. Dan sekarang hasilnya, kita melihat mereka tanpa apa-apa "perasaan" seolah-olah mereka betul.

Banyak lagi kisah sebegitu yang diulang-ulang sehingga kita tak merasa bersalah. Rambut punk, perempuan pakai baju lengan pendek, pakai skirt. Mungkin aku kelihatan sedikit 'fesyen lama', tapi inilah bentuk propaganda yang dilakukan dari dulu sehingga sekarang dan..

ia amat berjaya sekali.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...