Skip to main content

Matahari

Masih tiadakah teknologi untuk mmenukarkan tenaga solar kepada tenaga elektrik dengan kos yang murah? Atau aku ditipu ditipu lagi?

Comments

Popular posts from this blog

Terjemah Sijil Lahir / Certificate of Birth Translation

Aku teringin benar berkongsi tentang hal ini supaya tidak menimpa orang lain biarlah aku sahaja yang menerima kenyataan ini akibat ketidaktahuan aku.

Salah satu keperluan aku untuk buat visa ialah menterjemah Sijil Lahir / Surat Beranak supaya mudah difahami oleh orang asing yang tak reti cakap melayu.

Aku tidak tahu sebenarnya dimana harus aku terjemahkan sijil ini. Aku cuma diberitahu oleh seorang kawan, penterjemahan boleh dilakukan di Mahkamah. Jadi aku pergi ke Mahkamah membawa salinan dokumen berkenaan. Tetapi sampai di sana, staf di sana minta disertakan surat rasmi permohonan untuk menterjemah dokumen berkenaan. Jadi aku tanpa berlengah balik rumah dan menaip surat rasmi berkenaan dan kembali semula ke mahkamah. Oleh kerana translator sibuk dengan kes mahkamah, aku diberitahu mungkin minggu depan baru siap. Lebih kurang seminggu lah untuk disiapkan penterjemahan tersebut.

Seminggu kemudian aku di beritahu pernterjemahan sudah siap dan aku boleh mengambilnya pada bila-bila masa p…

Kedai Radiator

Aku tidak pernah pergi ke kedai radiator. Mungkin tiada sebab untuk aku ke sana sebelum itu. Tapi hari ini selepas nasihat seorang pomen dan budget mencukupi dalam poket, pepagi lagi aku sudah sampai ke kedai yang dinyatakan oleh pomen aku itu. Kedai ini memang cekap, kerana seawal pukul 8 pagi, ketika kedai lain masih tutup, aku nampak tokey kedai dan seorang pekerja melayunya sedang tekun mengerjakan Besi radiator.

Tanpa lengah pekerja tadi bangun dan bertanya kepada aku. Tokey masih tidak berganjak pada tempatnya dan setia dengan kerjanya. Aku menerangkan hajat kedatangan ku disitu dan membiarkan mereka membuat kerja.

Aku dapati kedai ini memang fokus semata-mata kepada radiator. Tiada perkhidmatan lain yang disediakan kecuali yang berkait dengan radiator. Tidak banyak perlatan dan aksesori yang kelihatan dalam kedai kecuali beberapa jenama radiator luar negara untuk kereta buatan tempatan.

Aku terus memerhati lagi. Tiada juga kelihatan botol-botol coolant yang pelbagai jenis. Kecuali…

Borang Maklumat Murid (BMM/SMM/06)

setiap kali persekolahan bermula, murid mesti menyerahkan borang BMM. Kata mereka, untuk disimpan di dalam sistem maklumat murid. Tetapi kenapa setiap sessi persekolahan kena isi borang ini. Apa dah jadi dengan sistem yang dimaksudkan? Sistem manual ke? atau manual berkomputer.

Jadi aku membuat inisiatif sendiri untuk scan dan simpan borang nie dalam komputer aku. tahun depan , kalau nak kena isi lagi borang nie, boleh ubah apa yang patut dan print jer. kan senang tu!

Lepas scan, aku dapat file jenis image. So proses editing guna microsoft paint. Aku dah cuba guna pdf. tapi tak menjadi. mungkin ilmu tak cukup lagi