Friday, April 12, 2024

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes aku ini, aku akan guna pasang untuk merujuk kepada install


2. Aku jenis suka buka banyak skrin browser. jadi perkara kedua aku buat selepas pasang Centos ialah memasang pelayar. Ada beberapa jenis pelayar yang alku dah biasa guna antaranya, Vivaldi, Brave, LibreWolf, WaterFox dan Chromium. Aku cuba elak dari guna chrome kerana aku tak nak bantu Google melengkapkan profiling mereka 

3. So first aku pasang brave, kena buka terminal dan type arahan dibawah

    a. sudo dnf update - masukkan password perlu bila diminta

    b. sudo dnf install dnf-plugins-core

    c.

sudo dnf config-manager --add-repo https://brave-browser-rpm-release.s3.brave.com/x86_64/
d. sudo rpm --import https://brave-browser-rpm-release.s3.brave.com/brave-core.asc
e. sudo dnf install brave-browser 
 
4. Vivaldi
    1. pergi ke laman web vivaldi
    2. download versi rpm
    3. buka file dengan 'software instal' dan klik "install"
 
5 libre wolf
    a. sudo dnf config-manager --add-repo https://rpm.librewolf.net/librewolf-repo.repo 
   b. sudo dnf install librewolf
 
6 microsoft edge - muatturun microsft edge versi rpm dari laman microsoft  dan buka guna  software installer 
     
  

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...