Saturday, February 06, 2010

Mencari Asal Usul

Aku teringat, ayah pernah berkata darah yang mengalir dalam tubuh ini adalah darah siam (bukan thai).

Kemudian aku mendapat berita tentang penghijrahan beramai-ramai orang-orang siam ke tanah melayu akibat dari dasar penghapusan identiti bangsa siam oleh bangsa thai. Aku berpendapat, itulah sebab yang menjurus kepada penghijrahan beramai-ramai ini. Mereka berhijrah bukan sahaja untuk mennyelamatkan diri tetapi juga akidah!

Kemudian aku terbaca tentang tanda lahir warna biru yang kekal di bahu, tandanya orang itu berketurunan Genghiz Khan!

Mungkin keturunan inilah yang membangunkan ayuthia pada zaman kegemilangannya. Bila keadaan makin terdesak dan kekuatan tiada lagi (China sedang mengalami persengketaan politik yang hebat ketika itu). Peluang diambil oleh Raja Burma untuk menjajah Ayuthia.

Dan bangsa ini terpaksa mengundur ke selatan dan berpecah dalam kumpulan yang kecil.

Aku akan terus membaca



No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...