Wednesday, November 14, 2012

Tika Di Garis penamat

seringkali membaca berita-berita kemalangan ngeri, hati ini menjadi insaf selain daripada menunjukkan reaksi kesian, kadang-kadang hati juga m3ndengus tentang kecuaian merekan yang terlibat dalam kemalangan tersebut.
tetapi bak kaata oranag orang tua, malang tidak berbau,hanya ALlah yang maha mengetahui. kita sebagai hambanya hanya perlu berdoa agar tidakmataai dalam keadaan begitu.

disuatu kejadian, kerana aku sudah lama mengekori sebuah lori kosong yang tidak laju dan tidak perlahan, aku mula mengintai intai peluang dan ruang untuk memintas lori tersebut. lama mengekori hati mula menjafi tidak sabar. memandangkan setiap kali selrpas selekoh tiada kenderaan melintas, aku pun menggunakan instinct sendiri untuk memintas lori didepan. andaian aku ialah tiada kenderaan di selekoh hadapan. ketika pemotongan berada ditengah lori yang panjang itu, sebuah kenderaan pacuan empat roda tiba tiba muncul menandakan instinct aku tak boleh dipakai. aku pun terus menekan minyak, hati hanya berharap aku berjaya melepasi lori tanpa melanggar kenderaan pacuan empat roda tersebut. ya, betu, aku hanya ingin melepasi lori tersebut. pacuan empat roda ,ula memberikan  lampu amaran pertama, tetapi dia masih laju, dan aku terus menekan minyak. tiad yang terlintas di hati ketika itu, hanya harapan agar berjaya melepasi lori dan aku tidak ditimpa kemalangan. kenderaan pacuan empat roda kelihatan memperlahankan panduan, dan aku berjaya menyusup masuk diruang kecil yang ada itu. lantas hon panjang kendengaran.

selepas itu, barulah aku mengingati mati, batulah aku mengingati tuhan. dan barulah aku sedar aku terlalu mengikut perasaan. bila sudH terlalu lama memandu, kadang kadang kitamerasakan kita sudah cukup hebat, sudah cukup berhati hati dan berjaga jaga tetapi sedetik tadi menyedarkan aku, kecuaian boleh datang dengan tiba tiba dan mulakan perjalanan dengan doa.

alhamdulillah, garisnpenMat ku bukan disitu.

1 comment:

  1. kawasan bahaya memotong ialah diselekoh atau naik/turun bukit. Kalu malam bolehlah nak ambil risiko, berpandukan petanda lampu kenderaan mendatang. Itupun dengan harapan semua kenderaan yg mendatang ada pasang lampu :D - wan.

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...