Monday, July 21, 2014

Cerita Raya - AKu pernah Punyai Abang

Aku pernah punyai seorang abang. Setiap kali hari terakhir puasa, beliau aku tiba dirumah ayahku untuk berbuka puasa, solat maghrib dan isyak bersama-sama. Tetapi beliau tetap akan balik ke rumah beliau sebelum solat raya. Kadang-kadang sesudah isyak, kadang-kadang tengah malam. Aku kenangi saat indah ini kerana setiap kali beliau datang, pasti ada habuan untuk aku dan adik beradik lain, tidak sedikit dan tidak banyak, namum cukup banyak untuk seorang budak seperti aku. Dan isteri dan anak-anaknya akur dengan rutin ini.

Dan di dalam ingatanku, beliau tidak pernah lupa untuk mengulangi perkara yang sama. Walaupun ketika ayahku sudah tiada beliau masih mengulangi perkara yang sama. Sekarang beliau sudah tiada. Sudah hampir sepuluh tahun mungkin!

Walaupun, tidak raya bersama, tetapi, kebolehadaan (avalability) di malam raya adalah satu keseronokkan buat ibu bapa. Apakah tugas seorang anak selain menghiburkan ibu dan bapa, memberikan mereka kesenangan, samada senang hati atau senang material.

Aku terpanggil untuk melakukan perkara yang sama. Alfatehah untuk beliau Abdul Hamed Mamat..

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...