Saturday, March 12, 2022

Pernah Satu April Fool

Aku percaya satu waktu dulu adalah zaman yang penuh kebidaahan. Pernah suatu waktu, aku tidak ingat ketika tingkatan berapa. Tapi aku percaya kejadian ini berlaku ketika aku tingkatan 1. Kenapa? Sebab ketika di tingkatan 2 ada perkara lain yang aku lebih takutkan dan kehidupan seperti tiada keceriaan. Aku ceritakan perkara ini pada waktu yang lain. 

Pada tahun tersebut, sketsa April Fool saban hari dibualkan oleh pelajar-pelajar senior. Dengan perbuatan-perbuatan khianat yang bagi mereka melucukan diceritakan, diperingatkan saban hari. Semakin hampir dengan tarikh berkenaan, semakin banyak kisah-kisah yang diwatakkan lucu diceritakan.

Pada hari kejadian, selepas solat isyak di surau. Beberapa agenda yang menjurus ke April Fool telah mula menunjukkan aksinya. Keadaan asrama hiruk pikuk dengan gelak ketawa. Yang lemah, tidak mampu menahan dirilah yang selalu menerima dan menjadi bahan April Fool. Tapi malam masih awal belum pun Jam 12 Malam, waktu tepat untuk April Fool.

Sebagai pelajar tingkatan 1 yang serba tak tahu, aku merasakan sudah pasti akan menjadi bahan lawak malam itu. Justeru, dengan seorang kawan, kami berjalan ke bangunan akademik dengan alasan study dan lari dari hiruk pikuk malam 1 April. 

Selepas merayau-rayau di dalam kawasan/bangunan sekolah kami temui kotak gimnastik macam gambar bawah tu. Kami masuk ke dalam dan tido sehingga 2 pagi!



No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...