Friday, July 09, 2010

Dimanakah Kejujuran

Aku keluar dari kereta, lantas sempat melirik kereta yang Q di belakang kereta aku menunggu giliran untuk mengisi minyak di sebuah shell. Aku tersenyum memandang kete 'baby' merc itu yang bercermin gelap. Lantas meraba ke dalam poket seluar untuk mengambil dompet.
Selesai dari mengisi minyak, aku menuju ke pintu kereta, brother yang 'rock' keluar dari baby merc dan menunjuk ke bawah pintu kereta dengan suara 'banyak tu!". Aku memandang ke bawah not 50 ringgit terdampar di situ. Brother rock hilang ke dalam kedai shell dan aku berterimakasih di dalam hati.

****
Hari itu hari khamis, dan aku beratur di satu barisan panjang untuk membeli keropok lekor sebagai buah tangan untuk seseorang. Kedai keropok lekor ini amar popular. Selalunya aku tidak pernah berhenti beli disini jika Q sudah panjang. Lebih baik makan sahaja di hari lain. Tetapi hari ini ada sedikit kelainan kerana aku amat perlukan keropok lekor ini sebagai buah panjang. Tiba seorang lelaki berpakaian smart, bertelefon nokia navigator bercakap rancak dan beratur dibelakang ku.

Sejam beratur akhirnya aku dan lelaki itu, tiba dikaunter, bila aku menyatakan pesanan, gadis kaunter berkata "lelaki ini dulu", aku memandang lelaki itu, tetapi dia diam membisu tiada kejujuran langsung dan aku juga diam kerana aku rasa tak de bezanya, antara aku dan dia kerana pasti akan mendapat bahagian masing-masing dan aku tidak perlu kecoh. Lelaki itu berlalu pergi dengan keropoknya. Dan aku terpaksa menunggu 20 minit lagi untuk keropok seterusnya masak,

***

AKu teringat sebuah hadis, "tidak halal harta saudara seagama mu....". Aku rasa dalam kes ini harta yang dimaksudkan ialah masa. Dan selali jugak disebut

"ikhlas adalah seperti semut hitam di atas sebuah batu hitam di malam yang gelap gelita"

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...