Thursday, July 01, 2010

iPhone OS ver 4 (IOS 4)

Setelah beberapa kali mendapat info techrepublic tentang kemunculan IOS 4, hati terpanggil untuk mencubanya. Tapi macam biasa, "tak reti, dan tak tau puncanya".

Seorang kawan SMS memberitahu diatelah berjaya 'restore' IOS 4 ke dalam 3GS. Tetapi tidak yakin samada procedure yang sama boleh dilakukan ke atas 3G atau tidak.

Akhirnya iphonehacks.com telah mengeluarkan artikel bagaimana untuk restore IOS 4 ke dalam iphone 3G dalam persekitaran Windows.

Setelah beberapa kali membaca arahan step by step tersebut, aku amat confident boleh melakukannya. Jadi dengan senang hati aku pun memulakan procedure tersebut.

Lebih kurang satu jam, iphone pundi restart dan aku pun sudah berjaya meletakkan/menggunakan OS yang latest untuk Iphone.

Malang sekali, procedure yang diberi tidak termasuk dengan unlock. Jadi ketika itu, Iphone aku masih tidak kenal jenis sim card yang dimasukkan.

Prosess terakhir perlu dilakukan ialah process unlock iaitu dengan memang program "ultrasn0w" ke dalam iphone. Untuk proses ini, aku memerlukan capaian WiFi, jadi terpaksa aku menunggu dalam 1 jam untuk berada dalam persekitaran WiFi.

Sebaik sahaja, berada dalampersekitaran tersebut, prosess memuaturun dilakukan oleh 'CyDia' iaitu program jailbreaker iphone dilakukan dengan pastas sekali. Sekali lagi selepas reboot, Iphone sudah berjaya mengesan signal Celcom, dan aku sudah boleh berkomunikasi. Mesej pertama aku hantar, ialah "Dah boleh dah! kepada kawan aku yang kat atas tu.


So, kesimpulannya, amat mudah sekali untuk memasang IOS 4 ke dalam iphone.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...