Tuesday, November 23, 2010

Sesekali Aku Jadi Takut

Sesekali bila aku menggerakkan akal, terlintas sejenak dibenak keterbukaan pada waktu ini. Keterbukaan yang aku maksudkan ialah keterbukaan sumber kepada apa sahaja serta keterbukaan warga dunia pada waktu ini untuk berkongsi apa sahaja yang difikirkan boleh dikongsi termasukklah cerita dalam kain.

Kadang-kadang aku merasa takut dengan keterbukaan ini tetapi pada waktu yang sama aku juga gembira. Dengan kata lain, keterbukaan ini mempunyai sudut positive dan negative masing-masing. Tapi diantara keduanya, aku lebih takutkan yang negative berbanding menyukai yang positive.

Ketakutan ini berasaskan kepada perkara negative itu amat disukai dan senang menular. Banyak kisah-kisah hitam diceritakan dengan perasaan bangga membuatkan si pembaca teruja dan merasa tiada salah laku dalam babak hitam tersebut. Manakala kisah baik diceritakan dengan nada sedih dan tidak seronok untuk diikuti. Dengan bantuan google atau yahoo, pautan kepada gambar-gambar lucah, video-video lucah, kepercayaan setan dan anti tuhan dan cerita-cerita khayalan dan pelbagai lagi , boleh diperolehi dengan sekelip mata. Hanya kekuatan akal sahaja dapat menimbangkan samada untuk ditelan atau di ludah!

Sesekali perkara ini terlintas dikepala, sesekali aku jadi takut!


No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...