Monday, November 29, 2010

Bumbung Raja

Perjalanan yang selesa menuju ke Bumbung Raja sedikit terganggu dengan kehadiran 'mat rempit tua' yang mengarah ke tepi sambil memandu di laluan aku macam dia sorang je yang bayar road tax. Akan aku tuntut dosa dia pada aku ini di akhirat nanti. Inilah semangat 'Malaysia Boleh' yang negatif.


Perjalanan yang mudah ini sedikit tersasar apabila tiba-tiba kami sampai ke pinggir jalan masuk ke kubu pahlawan Mat Kilau.

Disinilah dikatakan pahlawan ini berkampung membina strategi baru!


Ketika aku tiba di persimpangan kawasan rekreasi Bumbung Raja, terlintas dikepala bahawa aku pernah sampai di sini melalui mimpi. Walaupun ada perbezaan antara realiti dan fantasi tapi secara keseluruhannya apa yang di gambar dalam mimpi adalah seperti yang aku lihat sekarang. Ini membuatkan aku jadi konfius, samada aku pernah sampai ke sini atau pun tidak!


Musim hujan seperti waktu sekarang membuatkan sungai mengalir deras. Berdiri di pasir sungai pun aku jadi takut dengan apa yang di panggil 'kepala air'. Ramai yang telah mati kerana kejutan 'kepala air' ini.


Oleh itu, lawatan ke Bumbung Raja pada musim ini hanya menjadi lawatan suaikenal. Pada pendapat aku, tempat rekreasi ini amat sesuai untuk sesiapa yang tidak suka 'bergelewak' dengan orang ramai di tempat yang sesak. Menjadi ruang escapisme yang terbaik.


Mempunyai dewan solat serta bilik air. Tempat ini sangat sesuai untuk aktiviti berkhemah serta kemahiran hidup.



Dalam perjalanan pulang, pemandangan indah mengamit lagi. Dari jauh, air terjun Cemerong melambai-lambai mengajak aku ke sana. Aku berazam untuk berada di puncak ke tujuh air terjun Cemerong itu di waktu akan datang!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...