Sunday, December 05, 2010

Scene Nakal!

1. Aku masih terpinga-pinga memikirkan isu-isu serius dalam negeri. Dari hal-hal yang tak patut, memang tak patut sehinggalah hal-hal tak masuk akal langsung. Hal yang paling tak masuk akal ialah aku sebenarnya sedang mencipta ilmu untuk menjadi guru kepada tok-tok nujum dalam data mining! Ilmu Allah itu sangat luas, sehinggakan diriwayatkan jikalau air laut itu menjadi tinta, walau habis air laut, ilmu Allah masih tidak habis ditulis. Hari ini aku terfikir tentang sebab dan akibat. Ilmu yang boleh dikatakan lama. Ilmu ini selalu juga disebut dalam kuliah-kuliah tasawuf, jalan mengenal Allah. Tetapi harus juga di ingat, ramai juga yang telah merana kerana ilmu yang mudah ini dengan menjadi isim. Begitulah yang dikatakan oleh saintis barat, wujudnya alam semesta ini kerana adanya sebuah letupan yang dipanggil letupan besar. Atau dengan kata lain, sebab adanya letupan besar, akibatnya berlakulah peristiwa terjadinya alam semesta! Dan aku pun sedang mencari sebuah sebab baru yang boleh memberikan akibat yang baru dalam perlombongan data. aku serius!

2. Scene rempit memang sudah tidak perlu dibicarakan lagi. Sehingga hari ini, selain sudah 10 tahun menjuarai UPSR, negeri ku juga masih lagi mendahului dalam scene rempit. Aku masih juga terheleng-heleng memikirkan tentang kesombongan apakah atau kebodohan manakah yang menyebabkan wujudnya generasi rempit ini. Aku tidak menjurus kepada rempit kecil/muda/haram tetapi juga rempit besar/tua/halal. Sampai bila scene ini akal kekal sehingga ia boleh dibasmi? Aku masih memikirkan tentang apakah langkah-langkah pihak berwajib dalam menangani isu ini disamping menyalahi ibu bapa yang mengambil terlebih gula menyebabkan anak-anak mereka menjadi rempit!

3. Satu lagi scene yang lihat sangat berkembang megah ialah sceneburung walit. Tanpa disedari, rumah-rumah walit telah dibina dengan banyaknya samada dalam bandar, luar bandar, tepi rumah, atas bangunan dan pelbagai tempat yang memang tak patut. Apakah sebab sebenar menyebabkan industri ini bergerak sangat pantas. Sehinggakan bisness jual suara burung walit pun boleh memberikan keuntungan besar. Apatah lagi mengiklankan diri menjadi konsultan walit! Setelah difikir-fikir, aku merasakan 'blast' dalam industri ini juga lahir dari 4D (Duduk Diam Dapat Duit), masakan tidak, istilah 'duduk sajer, duit masuk' memang sebuah angan-angan dari dulu hingga kini. harus juga di ingat, seorang kawan membuat kajian mendapati, dari 100 pengusaha hanya 30 sahaja yang berjaya. Yang lain-lain dirundung malang kerana tidak menuntut ilmu terlebih dahulu! Aku sangat risau sekiranya, tuan tanah disekitar tanah aku membuat rumah walit ditanah mereka. Aku akan berjiran dengan burung nanti!


4. Semua-semua diatas adalah pendapat peribadi aku sahaja, tiada kena mengena dengan yang hidup atau mati. Kalau ada tersentuh pun, anggaplah hanya kebetulan. Kalau tak setuju, 4D jugaklah duduk diam diam diam!

5. Ini gambar pokok pisang tepi rumah mak aku. Tapi kini pokok pisang ini tiada lagi kerana ia sudah masak dan perlu ditebang untuh mengambil buahnya. Apa yang aku buat keatas gambar ini ialah menghijaukan lagi buahnya suoaya nampak lebih enah dan hampir masak! Tapi sebenarnya ia memang hampir masak!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...