Tuesday, December 28, 2010

Sejarah

Kata Bob Marley "In this great future, we can't forget the past". Aku kini sedikit 'tenggelam' dan 'terhibur' serta 'terlalai' oleh bacaan hikayat-hikayat lama dari buku-buku serta blog.

Mencari asal usul masih menjadi topik yang paling atas dalam kes pembelajaran sejarah ini. Ia adalah satu pencarian tanpa henti untuk membina jati diri serta menambah baikan pada genetik yang ada sekarang berdasarkan kepada cerita dan pengalaman orang-orang dulu-dulu. Tapi sebelum semua itu, asal mesti dikenal pasti terlebih dahulu.''

Dalam pencarian ini, aku terjumpa satu gambar setem lama yang tertulis di atasnya "Kerajaan Terengganu Islamiyah Melayuwiyah" yang bernilai 100 ringgit dan turut sama diletakkan disitu ialah gambar sultan sulaiman. Khabarnya stem ini dipunyai oleh seseorang di negara portugal.



Justeru itu, timbul persoalan, untuk apakah stem yang bernilai 100 ringgit ini dikeluarkan dan siapa yang menggunakan stem cukai ini. Pada aku, 100 ringgit ini sangat besar nilainya pada waktu itu! Berapakah bilangan orang-orang yang menggunakan setem ini, dan bagaimana status orang yang menggunakan stem ini.

cuma soalan-soalan mudah peringkat sekolah menengah sahaja! Dalam duduk merayau aku juga terjumpa gambar bendera terengganu yang lama. Yang pasti, bendera ini tidak banyaj berbeza dengan bendera sekarang!


Bila melihatkan bendera ini, perkara pertama terlintas di kepala ialah apakah motif pengumbahsuaian seperti sekarang. Aku tidak melihat jawapan lain selain dari mengurangkan islamik pada bendera tersebut!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...