Thursday, September 15, 2011

Kebersihan

Kebersihan adalah sebahagian daripada iman (bukan separuh tau!). Beraya baru-baru ini aku berkesempatan menggunakan tandas-tandas awam dan jugak bukan awam. Tetapi, aku dapati semua tandas yang aku kunjungi tidak menepati standard tandas kat rumah aku (terimakasih pada wife aku yang menjaga kebersihan tandas dengan baik sekali). Kebanyakkan tandas yang aku masuki itu memerlukan geli geleman dan suasana mahu muntah. Bukan mahu mengeji tapi itulah kenyataan. Nasib baik, 'hajat itu - hajat kecil ' terlalu sukar untuk dilupakan!

Walaupun peralatan yang digunakan sudah setara dengan negara maju, tetapi moral penggunaan tandas lebih teruk dari pengguna tandas-tandas awam. Itulah pendapat aku, jangan kecik hati. Tambahan pula, kebanyakkan tandas rumah sekarang adalah juga tempat mandi dan mengambil wudhu. Aku tidak faham, kenapa jadi sebegitu teruk moral orang islam dalam menjaga kebersihan.

Antara tandas duduk dan cangkung, sememangnya tanda duduk lebih menonjolkan kebersihan, tetapi tandas cangkung lebih selesa pada orang asia! Tetapi akhir-akhir ini, tandas duduk sudah menjadi pilihan dikebanyakkan rumah. Mungkin kerana ciri-ciri kebersihan yang dipakejkan bersama tandas itu walaupun kebersihan itu tidak bergantung kepada jenis tetapi moral penggunanya.

Tetapi berkenaan tandas duduk, aku sedikit konfius, haruskah ia dibiarkan terbuka seperti gambar atau dibiarkan tertutup? aku sangat tidak pasti!

.
.
.
.
.
.
.
.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...