Tuesday, September 13, 2011

Teknik Pemasaran

A seorang penjual cacing, dia merancang untuk buat duit dengan cepat tapi sayang cacing beliau tak laku walaupun harganya RM25 sekilo.

Dia pun melantik seorang pembeli B untuk membeli cacing-caing dari sekitar kampung. Orang kampung maner ada ternak cacing lagi.

Si pembeli B pun pusing satu kampung mencanangkan untuk membeli cacing dari orang kampung dengan harga Rm100 sekilo dengan alasan untuk dijual kepada pengilang produk-produk kecantikkan. Beliau turut berjanji akan membayar cash ketika datang mengutip cacing-cacing pada 3 bulan akan datang.

Orang kampung pun mula gelabah dan kepanasan, kerana duit sudah didepan mata, jalan sudah ada, cuma sumber je tak ada. Jadi yang yang berfikiran bisness kelas C akan bertemu dengan si A untuk menuntut ilmu cacing. Si A kemudian akan membuka kelas-kelas pertenakkan cacing, menjadi ejen benih-benih cacing, menjual tanah-tanah berkhasiat untuk cacing dan menjual semuanya yang berkaitan dengan cacing.

Jadi A sudah mendapat untung mudah, instead of nak jual cacing, dia dah jadi consultant cacing.

Penduduk-penduduk kampung yang agresif ini mula menyilang kaki dan berkhayalkan keuntungan yang bakal diperolehi dalam tempoh 3 bukan akan datang!

Tapi....



No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...