Thursday, December 01, 2011

Pentingnya Bahasa SMS dalam internet

Satu istilah yang sangat penting dalam internet pada hari ini ialah profiling! Profilling ialah perbuatan mengumpul maklumat keberminatan berkenaan mengikut kumpulan individu, kumpulan dan negara dan banyak lagi!

Kepentingan profilling kepada seach injin ialah memudahkan bantuan diberikan kepada pengguna ketika pengguna melayari internet. COntohnya, bila seseorang mencari hal berkaitan PTPTN, rangkaian ayat sambungan boleh terus diberikan seperti permohonan PTPTN, borang permohonan, jadi senang pengguna melayari internet.

Tetapi, satu nmasalah dengan profiling ialah maklumat rahsia tidak lagi manjadi rahsia kepada enjin pencari, contohnya, jikalau peminat roket mencari-cari cara membuat roket di belakang rumah, dia boleh digroupkan dalam profile peminat roket. Mungkin suatu masa enjin pencari akan mengroupkan laptop yang digunakan sebagai ahli al-gaeda atau taliban jika selalu mencari-cari berita tentang al-qaeda atau taliban dan enjin pencari boleh mencetuskan amaran bahawa orang berkenaan adalah ahli qaeda. Semua boleh jadi kerana, dibelakang profiling in iialah algorithm2 yang tak reti bahasa!

Jadi disinilah perlunya kepada bahasa SMS, kalau lagi susah nak difahami oleh bacaan mata, maksudnya ia lagi bagus, kerana algorithm akan jadi pening dengan wording yang bermacam ejaan tapi bermaksud sama, dan database akan jadi lebih beso, tapi satu masa makna ejaan ini pasti akan diketahui jua. Cuma harapan kita, ialah bila algorithm sudahberjaya menterjemah maksud satu perkataan, kita sudah mula menggunakan singkatan lain pula yang lebih payah! tak perlu RSA 128 bit rasanya!

Jadi mungkin kajian kebaikkan bahasa SMS dalam internet dari sudut keselamatan maklumatan dan kerahsiaan mungkin boleh dijalan oleh sesiapa yang berminat, mungkin!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...