Wednesday, May 23, 2012

I Love You All

 Tiba-tiba sebuah lagu lama tapi masih segar kedengaran di udara. Lagu nyanyian John Lennon yang bertajuk "In My Life" ini dengan segera memberhentikan aku dari kerja-kerja yang sedang aku lakukan. Fikiran aku menerawang jauh sehingga aku sudah kembali ke asal tanah air ku. Aku teringat satu persoalan ketika aku kecil dulu ketika melihat pekerja-pekerja koontraktor TNB menaikkan tiang kayu kerana  daerah keahiran aku itu masih belum punyai letrik. Tiang-tiang letrik hendak di pasang itu hanya untuk menampung letrik 8 jam sahaja terlebih dahulu. Ketika itulah hati berdetik "Macam mana aku nak main wau lepas ni?" Ketika itu aku 7 tahun.
Dan aku teringat lagi, ketika musim-musim panas sebegini, sungai di daerah kelahiran aku ini akan dipenuhi dengan budak-budak kerana pada musim panas airnya hanya setakat pinggang, boleh menyejukkan badan seperti kerbau. Namun airnya jernih sehingga boleh nampak udang galah yang bertempiaran lagi mendengar bunyi air akibat terjunan kami semua. Dan aku teringat juga, selepas mandi sungai, aku akan balik melalui rumah Pak Mat (mungkin sudah arwah), dan tanpa malu, mintak jambu batu untuk dimakan ketika berjalan pulang. Pak Mat tidak kedekut! Jambu batu diberikan percuma, dan kami makan habis semuanya, dengan butir-butirnya sekali kerana Jambu dulu-dulu kulitnya nipis, tapi butirnya banyak dan manis, tidak seperti sekarang jambu berkulit tebal tidak berbiji tapi rasanya masam dan hambar.

Argh.. lagu ini amat bernostalgia!

There are places I'll remember
All my life, though some have changed
Some forever, not for better
Some have gone and some remain
All these places had their moments
With lovers and friends, I still can recall
Some are dead and some are living
In my life, I've loved them all 

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...