Wednesday, March 15, 2023

DIY1000 - Panasonic Water Pump

 

Haaaaaaa

kat atas tu, adlah dua bende yang aku amik dr atas dan diganti dengan yang baru. Yang biru tu namanya tangki tekanan tinggi. Ada nampak tulis tu 0.9 bar. Yang coklat pulak namanya suis automatik. 

Apa guna 2 bende ni?


Yang coklat tu dia kesan pergerakkan air, bila ada air masuk sikit kat dalam, saluran hitam yang nampak sikit tu, lalu dia akan menghidupkan suis. Bila suis hidup, mesin akan sedup air dari tangki rumah masuk kedalam hp tank, lepas ditiup kuar sekuatnya, jadi air keluar dengan laju lah kat paip.


Sebenarnya tukar dua bende alah ni mudah sangat. Aku rasa kalau suruh tukang maunya terbang 150 upah sahaja. Harga yang besar tu aku beli yang ori kat shoppee RM65.60. Manakala yang coklat tu, RM44.80.  Harga itu dah termasuk kos penghantaran.


Masa buka tadi, memang ada air keluar dari HP tank. Jadi samalah dengan simpton yang ditunjukkan dalam video youtube tu. Manakala suis aku tak periksa detail. cuma aku assume suis pun rosak sama sebab engin dah senyap terus.

So selesai lah DIY1000.

Next, nak settle Phillip Iron pulak, tetiba je steam tak keluar!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...