Saturday, March 11, 2023

Mesin Basuh Rosak

Sedang menonton youtube tentang lelaki lelaki dan perempuan perempuan pemberani yang membuat perjalanan solo merentasi negeri. Pertama, aku mengucapkan terimakasih kerana persembahan yang dipaparkan berjaya membina semangat baru dalam hidup aku.


Lantas aku teringat kepada blog theulek.blogspot.my ini yang pada asasnya aku bina kerana aku ingin bercerita menjadi penglipur lara kepada yang suka membaca.


Dan terpandang water inlet suis yang ada di depan mata yang baru aku tukarkan beberapa hari yang lepas. Bende alah tu, macam gambar kat bawah.


 
 Ada banyak perkara yang aku ingin DIY, sehinggakan dalam garage ada sebijik motor kapcai, yang DIY nya terhenti, matlamat dulu nak tukarkan moto tersebut kepada Exterim Cub. Tapi terbengkalai kerana tetiba banyak keje. 

Dalam sebulan yang lepas, pengawal valve tangki air rumah aku menunjukkan simpton kerosakkan. Macam mana tau? Simple je, tetiba ada air keluar dari saluran overflow tangki air. Itu tanda, valve dah nak rosak. Memula biasala dia keluar sikit sikit je.  Lama-lama dah makin banyak  macam bukak paip. Tapi aku rilek je lagi sebab fikir nak DIY.

Tapi sebelum sempat DIY, aku and family gi bercuti, jadi penyelesaian mudah ialah tutup je paip utama yang bawak air ke tangki. Jadilah boleh bercuti dengan riang ria.
 
Balik dari bercuti, aku pun membuka paip utama dengan senang hati. Namun setelah satu hari aku dapati, tiada air yang menitis  dari saluran overflow. Dan, berlaku tragedi air tak de. 
 
Rupa-rupanya paip utama itu ada masalah, iaitu walaupun dah dipulas buka tapi mekanisma kat dalamnya tak dibuka. Ini menyebab kami sekeluarga hanya menggunakan air tangki secara terus tanpa ada sumber air masuk dan tangki terus kering. Balik dari bercuti juga banyak baju yang perlu dibasuh, masalah bermula apabila air tangki yang semakin tiada masuk bersama daki daki air ke dalam mesin basuh. ini yang menyebabkan water inlet suis rosak. Ditambah pula dengan kod 4C yang dikeluarkan oleh mesin basuh.
 
Sebenarnya aku pernah mengalami kes yang sama satu waktu dulu ketika sebulan krisis air kerana kerosakan paip di sungai terengganu dulu. Namun ketika itu, mesin basuh masih under warranty, jd boleh contact samsung support then diorang uruskan tanpa bayaran sesen pun.
 
Jadi berdasarkan pengalaman yang sama, aku cuba call Samsung Support, tapi jawapan yang diterima ialah mesin sudah tamat waranti, jadi kena bayar sendiri. Kos upah sahaja ialah 150, belum masuk kos alat jika perlu.
 
Jadi aku pun buat kajian.
 
First aku menonton di YouTube video video yang berkaitan kerana aku nak kenalpasti cara buka mesin basuh dan cara tukar alat berkenaan. Yang kedua nak kenalpasti apa yang perlu dibeli dan di mana?
 
 Dan alhamdulillah, alat berkenaan mudah diperolehi di Shopee dan delivery pun semalaman sahaja. munkin kebetulan kooooot.
 
Esoknya terus bukak mesin basuh, walaupun mesin basuh berbeza, tapi DIY yang ditunjukkan dalam video yang ditonton, banyak membantu proses. ini
Selesai aje, terus paksa anak aku basuh baju.
 
Kos alat ni hanyalah 36.90.
 
Next projek ialah nak baiki Panasonic A130 yang tak mo hidup kat atas syiling tu.
 
Bai
 
 




No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...