Sunday, March 12, 2023

Panasonic Water Pump - DIY1000

Memang rumah aku ada masalah tekanan air, ini menyebabkan air megalir lesu keluar di muncung paip. Pelbagai cara tradisional dah di guna pakai, akhirnya, terpaksa jugak guna teknologi. 

Selepas survey beberapa kali dan tergoda dengan cerita cerita sedap disekeliling, aku pun membeli sebuah mesin pap air berjenis ntah hape hape. Sebabnya, mesin hitachi yang aku nak beli tidak menepati bajek yang aku ada (dibaca mahal) dan kata-kata salesman ni memang takleh kalah. 

Seperti yang disebut, mesin memang beroperasi dengan baik, tetapi ada sedikit bunyi bising yang dikeluarkan. Tapi bertabah je lah. dan ada baiknya jugak. Kenapa? sebab bila ada yang tak tutup paip, tutup tak rapat mesin ni akan berbunyi. Namun, kalau paip bocor sikit-sikit macam meleleh ia tetap akan berbunyi jugak (sebab paip tu belum masanya untuk di tukar)

Sekian lama, aku rasa dalam 3 tahun pakai, akhirnya mesin rosak dengan tiba-tiba. terus berhenti berfungsi begitu sahaja. Selepas disiasat, ditemui kelemahan mesin ini. Kenapa ia tidak berfungsi ialah kerana kipas nya rosak, patah dah tidak boleh berpusing langsung disebabkanm oleh seekor cicak yang berada di tempat yang salah. 

Kelemahan mesin ini ialah, kipasnya tidak ditutup dengan baik. Pada aku selalin bising dan tidak ditutup dengan baik. Semuanya ok.

Jadi rumah aku kembali kepada tekanan air rendah. Kami semua bahagia dengan air sebegitu. Asalkan boleh mandi. 

Tapi aku masih jugak suervey-survey untuk membeli mesin yang baru. Walaupun sudah bahagia dengan yang ada, kehidupan perlu melalui juga penambahbaikan. Justeru aku berkenan pada mesin panasonic A130 Jack. Sebab utama, dia ada cover yang tutup mesin dan ada banyak testimoni yang bagus.

Selepas guna setahun mesin ni pun bunyi berketak-ketak. Dan akhirnya berhenti terus. Bunyi tu macam dalam video mamat ni




Selepas aku kaji simpton-simpton pada video ini dan lain lain video, aku percaya, mesin rumah aku punyai 2 keroskan iaitu memula tangki tu bocor sebab tu bunyi berketuk ketuk. Bila dah lama main balun je pakai, penyakit dah berjangkit pada suis. Dan sekarang suisnya mati terus. Jadi aku dah beli 2 perkara tersebut. Kita tengok nanti, apa kesudahanya projek DIY1000 ini.



No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...