Monday, March 07, 2011

Kelab Kongsi Buku

Ada pelbagai jenis buku di dalam pasaran sekarang ini. Buku yang mengupas prinsip kehidupan sehinggalah buku yang mengupas isu sejarah tanpa penyelesaian. Sesetengah buku di baca sebagai bacaan ringan samada buku tersebut bertemakan kisah 'berat' atau 'ringan'. Selepas di baca, keinginan untuk tahu sudah dipenuhi, buku berkenaan tidak berguna lagi, kecuali jika kita seorang yang selalu membuat rujukan kepada buku-buku seperti penulis dan penyelidik.

Idea aku bukanlah idea yang baik, tetapi aku selalu ingat sebuah hadis rasulullah yang bermaksud satu kebaikkan adalah satu pahala sedekah iaitu satu dari 3 perkara yang kita akan bawa apabila kembali kepadaNYA nanti. Jadi dengan cara yang mudah sebegini, pahala yang di dambakan itu akan bertambah seperti skim pak man telo, hanya jika niat-niat lain seperti ikhlas sudah dipenuhi.

Ide aku mudah sahaja, jika sudah beli buku dan habis membacanya, dan jika buku tersebut adalah beban dari segi kos menyimpannya atau pun terbiar seperti barang mainan budak, elok buku tersebut diberikan kepada sesiapa saja yang mahu secara percuma dengan syarat-syarat iaitu: penerima hendaklah menanggung kos penghantaran. yang keduanya, penerima hendaklah berjanji melakukan perkara yang sama ke atas buku tersebut bila ia sudah selesai di baca. Pemilik pertama hendaklah menandatangani di nombor 1 mukasurat pertama dan penerima menandatangani di nombor 2 dan penerima seterusnya untuk nombor seterusnya. Dengan itu, perjalanan sesebuah buku boleh di rekodkan.

Untuk merealisasikan cita-cita ini "Untuk Allah dan Manusia" ,(modified motto UTM)
aku ada beberapa buah buku yang aku ingin kongsikan dan membina rantaian nya. Antaranya ialah:


dan



dan banyak lagi.

Aku merasakan medium yang paling bagus dan percuma untuk perkongsian buku ini ialah fesbuk. Jadi kalau berminat letaklah nama aku nie sebagai kawan dalam fesbuk : kuroda kazima

sekian terima kasih

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...