Tuesday, September 25, 2012

Dalam Teksi

Dalam sebuah teksi nak balik ke kampung aku. Ada 4 orang penumpang, semuanya lelaki yang tough-tough badannya termasuk aku, maklumlah orang yang kerja kait, angkat dan pikul kelapa sawit. Badan berketul-ketul dan kat perut ada 6 packs (betul ke tidak?)

Teksi masa jaman tu, masih belum pakai aircond, kebetulan pulak naik teksi mercedes jenis batman, lagilah tak de air-cond! Dalam deru angin menyapu muka, tiba-tiba bau hangit semacam menyusup hidup. Argh! menatang mana yang kentut nie? hati berdegus marah. Tapi kepala masih ditempat yang sama dengan wajah selamba seolah tiada apa berlaku. Penumpang yang lain pun macam aku jugak. Masing-masing bermain dengan perasaan menduga kentut siapa berdasarkan bau.

......

Sampai di ke destinasi, drebar teksi pun turut turun kerana dia terpaksa membuka bonet menegeluarkan barang yang di letak disitu. Oleh itu semua penumpang , pun ke belakang bonet membuat bayaran di situ.
Aku orang paling akhir membayar tambang. Tiba-tiba drebar teksi menjerit,

"Weh, hok ketut tadi dop bayar lagi lah!"

"eh! aku bayar doh!", kedengaran satu suara beberapa langkah di hadapan ku.

aku  tersenyum sendirian menahan gelak dalam hati!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...