Monday, September 03, 2012

Apa Bezanya?

Apa bezanya antara Gred A dan B jika A dengan 80 markah dan B dengan 79 markah. Bezanya ialah A mungkin terpilih ke sekolah "elit" dan B sudah pasti tidak dihiraukan jika ini result UPSR. Kenyataannya result begini menunjukkan tiada perbezaan antara A dan B. Inilah titik ketidakpastian yang selalu kita hadapi dalam kehidupan apabila pengkelasan berasaskan sistem ciptaan kita sendiri.

Lantas aku teringat cerita-cerita yang aku baca sendiri atau pun cerita-cerita yang aku dengar dari orang ramai tentang sistem pendidikan sekolah pondok. Pernah ada pelajar yang mengaji kitab sehingga bertahun-tahun tapi tidak diluluskan oleh guru mereka. Tapi ada juga kes-kes yang cemerlang, duduk pondok setahun dua sudah boleh khatam beberapa kitab dan sudah boleh graduate. Konsep lulus gagal dalam sistem sekolah pondok sebenarnya amat penting berbanding dengan sistem grade untuk bergraduate seperti mana amalan kebanyakkan universiti di dunia hari ini!

Aku dengar cerita, konsep grade tidak di amalkan untuk pelajar perubatan (betulkan aku jika aku salah!). Mungkin, kos rawatan boleh diukur berasaskan kepada grade masing-masing. Contohnya third class doctor amat murah berbanding dengan first class doctor.

Ah! aku tak mahu di rawat oleh doktor yang dapat 'karipap' dalam subjek core perubatan di peringkat universiti. Tetapi kekadang terlintas juga di fikiran ku  berapa agaknya CGPA guru-guru yang mengajar anak-anak disekolah!

Harga RM69.90 kelihatan lebih murah berbanding dengan RM71.90. Dan kadang-kadang, pukul 5.45 pagi kelihatan masih awal pagi berbanding dengan 6.05 minit pagi!

Ahhh ! sangat uncertain...............


No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...