Sunday, September 30, 2012

Vill de Buch

Aku melihat pelbagai nama yang menjadi sanjungan. Antaranya, Teratak Impian, Teratak Ummi, Teratak Nabila dan pelbagai lagi yang bermula dengan teratak. Ironinya (fuh! aku berjaya pakai perkataan ironi) semua teratak ini besar-besar belaka. Kalau teratak sebegini besar, berapa pula saiz pondok! Fikir-fikirkan.

Ketika aku ronda-ronda sekitar Kemaman, aku temui sebiah rumah bernama "Rumah Kebun", jalan-jalan ke Telaga Batin aku bertemu dengan "Casa Impian" sebijik macam rancangan TV. Tak tau lah saper tiru siapa. Terjumpa jugak sebuah bernama "Rumah Murni", nasib baik bukan "Rumah Cikgu Murni".

Tapi semua itu tidak memberi impak yang besar kepada pemikiran aku yang sedang mencari sebuah nama untuk rumahku nanti. Aku berpendapat rumah ini mestilah diberi nama yang mengingatkan aku kepada titik kembali pulang iaitu mati. Contohnya, pernah terfikir untuk menggunakan "Serambi Ajal" dan  "Hentian Hidup" "tetapi bila fikir balik, takut pula rasanya.

Entah macam mana, datang satu idea. Aku ingin namakan ia sebagai "Vill de Buch", ke guaner?

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...