Thursday, December 26, 2013

Gimp dan Photoshop

Aku sudah lama berkeinginan untuk belajar photoshop. Tetapi, setiap kali aku cuba mengikut langkah demi langkah dalam photoshop aku jadi buntu dan hilang punca. Lantas, aku merasakan aku sudah tua untuk belajar photoshop ataupun photoshop bukanlah dunia ku.

Tiba-tiba aku terdedah kepada Gimp dan aku merasa ia amat mudah berbanding dengan photoshop. Gimp adalah satu produk persekutuan sumber terbuka yang pada asalnya dibina untuk pelantar Linux. Sejajarnya dengan misi persekutuan sumber terbuka, banyak program sumber terbuka dalam pelantar linux telah dibangunkan untuk pelantar window.

Sebagai asas untuk aku menggunakan Gimp, perkara pertama yang aku buat ialah mengubah gambar kepala bagi blog ini. Inilah gambar pertama yang aku buat dengan Gimp. Gambar ini ialah sebuah tulisan dengan menggunakan tiga imej sebagai latar teks tersebut.

Namun ketika itu, ketika digabungkan dengan gambar kerosakkan alam Tok Jembal, aku gagal untuk menjadikan ia lebih baik kerana aku tak tahu untuk menjadikan ia transparency! Ia menjadi seperti berikut:


Melihatkan gambar yang sedikit cacat dan tidak memenuhi kehendak peribadi, aku mencari kaedah bagi menjadikannya transparency. Akhirnya ia berjaya diubah seperti berikut:

Terdapat 2 garis menegak lebihan gambar latar yang tidak diperasani. Namun ketika diadunkan dengan gambar kerosakkan alam tok jembal, ia boleh dipadamkan begitu sahaja. Jadilah hasilnya seperti berikut:

Oleh kerana aku tak reti nak potong gambar tu guna Gimp, jadi proses pemontongan dibuat dengan menggunakan Paint program. Jadilah hasilnya seperti berikut sepertimana header yang aku letak kat atas tu. tapi yang atas tu dimasukkan bersama dengan teks yang juga di edit menggunakan paint.

Selepas nie aku nak belajar bagaimana nak kerat image guna Gimp. Kalau dah expert nanti bolehlah aku buka kelas percuma untuk budak-budak sekolah!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...