Thursday, December 26, 2013

Khidmat Sosial

Aku selalu berkeinginan untuk memberikan sebuah perkhidmatan secara percuma kepada anak bangsa seagama. Sehinggakan dalam satu interview suatu ketika dulu dengan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia untuk jawatan Penolong Penguasa Kastam, aku bersedia menjadi sukarelawan pertama ke Afghanistan jika diperlukan, ketika aku ditanya tentang kesediaan untuk memberikan khidmat baktiku. Dan aku berjaya untuk memperolehi jawatan tersebut!

Tetapi ketika panggilan untuk memberikan khidmat kepada mangsa banjir di Kemaman aku jadi takut dan bimbang. Aku takut kerana aku sudah tidak bertenaga seperti dulu dan aku bimbang aku akan menjadi beban kepada orang lain nanti.

Sehingga sekarang aku masih selalu memikirkan apakah kaedah yang dapat aku sumbangkan secara percuma kepada manusia. Sekurang-kurangnya ia boleh menjadi sebahagian daripada sedekah dan sebahagian dari amal jariah ku. Namun, sedikit rasa kapitalisme juga muncul sesekali.

Ntahlah, bila aku dapat merealisasikan impian ini!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...