Thursday, October 15, 2009

Apache, MySQL dan PhP

Tiga bende kat atas ialah alat mainan wajib bagi budak-budak yang amik jurusan komputer.

Alat apache nie berguna sebagai penyedia service web. Alat mysql pulak berguna untuk simpan data/maklumat. Manakala alat php pulak untuk buat programming supaya alat mysql lebih berguna dalam alat apache.

3 alat ini sangat popular kerana ketiga-tiga alat ini adalah percuma. Bercerita tentang alat percuma, sebenarnya ada sebuah pertubuhan yang berusaha keras untuk mewujudkan persekitaran software-software percuma dan melatih orang ramai menjadi penyedia perkhidmatan percuma. Tetapi sayang orang berkenaan bukan orang islam, kalau islam mesti banyak dapat pahala sedekah!. Dan satu kemungkinan lain pulak ialah projek nie mesti kena band oleh kesatuan europe atau kesatuan org kafir.

Lelaki yang sangat berwawasan ini tidak lain dan tidak bukan ialah Dr. Richard Stallman. Manakala pertubuhan yang ditubuhkan dikenali sebagai "Free Software Foundation". Kalau tidak kerana FSF ini tak akan ada OS yang dikenali sebagai linux pada hari ini kerana semua software yang ada dalam linux ( bahkan di bangunkan lebih awal dari linux) adalah kebanyakkannya dihasilkan oleh FSF.

Oleh sebab itu, di atas usaha-usaha beliau ini, Komuniti Open Source Malaysia menjemput beliau sebagai pengucaptama dalam Persidangan Open Source di Kuala Lumpur Nanti.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...