Wednesday, October 28, 2009

Misi Seorang Kawan

Jika dulu aku pernah bercerita tentang kawan kepada ayah ku yang sangat bercita-cita besar. Kata dia "Aku ingin belajar sehingga tiada apa lagi yang hendak di pelajari". Sekarang dia adalah seorang pemegang PhD .

Aku temui seorang kawan lama yang juga bercita-cita tinggi sama seperti pakcik di atas. Tetapi, selari dengan zaman yang berubah, impian dan juga cita-cita turut berubah.

Kawan aku selalu berkata "Dalam apa-apa projek sekurang-kurangnya dapat beli helikopter jadilah!" Itulah kata-kata beliau yang amat mengujakan. Aku cukup tertarik dengan falsafah beliau.

Aku simpulkan, kalau hendak bercita-cita, biarlah bercita-cita besar. Dan aku teringat sebuah cerita berkenaan Luqman Nur Hakim dengan anaknya. Beliau bertanya pada anaknya "Apa kau mahu jadi bila dewasa nanti?". Anaknya berkata "Aku mahu menjadi seorang hakim seperti ayah".

Luqman berkata "Melalui pengalaman ku, kau tidak akan berjaya menjadi seorang hakim kerana satu waktu dulu cita-cita ku ialah hendak menjadi seorang raja"

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...