Friday, October 30, 2009

Window dan Linux

Beberapa lama aku cuba untuk mentafsirkan apa sebenarnya alasan yang membuatkan aku memilih Windows berbanding Linux dari sudut seorang pengguna biasa. Aku cuba mentafsirkan dari sudut persamaan dan perbezaan di antara kedua-duanya. Pada pandangan aku dari sudut orang biasa kedua-duanya adalah sama. Tetapi yang tersirat ialah Linux dilihat lebih susah kerana ia memerlukan "screen hitam" yang perlu dikuasai arahannya. Tetapi yang sebenarnya, untuk menjadi orang biasa, tak perlu memikirkan tentang "screen hitam" tersebut kerana semuanya yang ditaip di screen telah pun mempunyai bentuk grafikal masing-masing yang tersendiri. "screen hitam" adalah senjata otai-otai untuk menunjukkan tahap kepakaran masing-masing.

Aku melihat dari sudut susah dan senang kedua-duanya. Akhirnya dari pandangan orang biasa aku dapati ada sedikit kesusahan, dimana menu-menu yang ditulis tidak sama dengan menu-menu yang dilihat di window. inilah yang dikatakan sebagai kesusahan.

Tapi akhirnya aku dapati sebab sebenar yang menyebabkan linux tidak di pilih di kalangan orang biasa ialah kerana ketidakbiasaan samada dengan cara dan juga grafikal yang dipersembahkan.

Tapi kata orang "alah biasa tegal biasa"! Akhirnya aku mulai menyukai Ubuntu!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...