Thursday, June 03, 2010

Inilah Ekonomi Kapitalis!

Sebentar tadi aku terminated maxis broadband dan minta sedikit nasihat dari Astro di BANDARAYA Kuala Terengganu. Aku dapati:

1. BANDARAYA Kuala Terengganu dibangunkan dengan pesat sekali. Setiap inci tanah di optimumkan penggunaannya sebaik mungkin. Syarikat-syarikat berkuasa besar terus bermaharajalela. Dan parking di BANDARAYA ini semakin menyesakkan dada

2. Syarikat-syarikat berskala besar terus-terusan menyediakan pakej untuk menyedut setiap nilai wang rakyat marhaen dengan apa cara sekalipun. Aku ulangi dengan apa cara sekalipun. Contohnya, bagi setiap bil kertas maxis broadband dikenakan charge, sedangkan masa pendaftaran sudah dinyatakan pakej berkenaan berharga RM68, yang tidak dimasukkan ialah tidak termasuk lain-lain charge. Hanya akan diberitahu jika ditanya sahaja. Tapi ini tidakberlaku kepadabil CELCOM broadband, bil air, bil elektrik atau bil parking kereta.

3. Satu contoh lain ialah, channel ASTRO pada bila-bila masa boleh dipertingkatkan dengan percuma. Dengan percuma kerana ia melibatkan penambahan bayaran dari pengguna kepada ASTRO tetapi sebaliknya, jikalau channel itu diturun taraf, charge perkhidmatan RM1o dikenakan mungkin kerana melibatkan penurunan perolehan kepada syarikat berskala besar berkenaan.

4. Ledakan teknologi maklumat (istilah yang biasa) menyebabkan cara pemikiran syarikat bersakala besar juga diubah. Charge dikenakan berdasarkan kepada saiz maklumat yang dimuatturun. Sedangkan, aku tidak membeli maklumat sebaliknya jika aku membeli maklumat sekalipun aku tidak akan membeli sekali dengan "junk" maklumat yang turut dikira sebagai sebahagian dari saiz keseluruhan maklumat yang dimuatturun . Ia berbeza dengan air dan elektrik kerana aku menggunakan air dan elektrik secara total tanpa by produk dan aku tidak menyewa saluran atau paipnya.

5. Masalah selalunya boleh ditukar kepada peluang perniagaan yang menguntungkan.


No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...