Wednesday, June 23, 2010

Santuari Gajah Sungai Ketiar

Santuari gajah Sungai Ketiar adalah satu tarikan tersendiri di laluan di bawah tasik kenyir. Ia adalah percuma dan perkhidmatan menunggang gajah secara percuma juga disediakan.
Berenti sebentar disini melihat Seri dan Suria, 2 ekor anak gajah berusia 3 dan 10 tahun di santuari ini, hati sedikit sedih melihat mereka yang mungkin lapar di santuari kita (ini padanngan aku, pandangan orang lain mungkin berbeza dan aku tidak bertanya hal ini dengan staff disitu). Terdetik dihati untuk memasukkan RM10 dalam peti cadangan mungkin berguna untuk membeli makanan anak-anak gajah ini.Tetapi akibat tercabar oleh anak bongsu ku yang tiba-tiba menjadi orang pertama menunggang gajah bersama bapa saudaranya, aku pun turut sama menunggang si Suria. Geli punggung masih terasa ketika gajah ini bergerak. Disamping menunggang, boleh juga menyuapkan ubi atau tebu yang disambut oleh belalainya dan mengisi buku pelawat. Disini juga ada juga disediakan tandas dan surau, boleh dijadikan perhentian R&R bagi laluan ini.Kakitangan disini juga amat ramah, tanpa segan meminta pelawat bergambar dengan gajah tetapi servis menunggang tidak di offer sebaliknya perlu ditanya terlebih dulu. Walaupun begitu jenis perkhidmatan di santuari ini ada tertulis di pintu pagar!
Kira berbaloi jugak lah melalui laluan di bawah tasik ini!

2 comments:

  1. waaa.. syoknya dpt naik gajah!

    salam singgah dari ku =)

    ReplyDelete
  2. Jard The Great:
    memang syok! Geli yang tak tahan tu.
    Trimas, singgahlah lagi

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...