Tuesday, October 05, 2010

Aku dan Ebook Percuma

Aku amat bersetuju dengan pemberian ebook percuma oleh kerajaan Terengganu. Aku teringat satu waktu dulu, ketika aku di universiti mengambil kursus peringkat diploma, aku pernah memohon di belikan komputer! Kata ayahku, kalau nak sangat komputer, jual je skuter yang kat bawah rumah tu. Tapi ia tak sampai separuh kos komputer pada masa tu. Niat "cari market" aku itu di abaikan, kerana aku memang berseloroh sebenarnya. Aku masih kenal diri!

Pemberian ebook oleh kerajaan negeri mungkin tidak lagi mencetuska idea yang pelbagai untuk memiliki komputer. Tetapi akhirnya, orang ramai akan melihat keberkesanan program tersebut. Jika objektif ialah untuk meningkatkan pemilikan komputer dikalangan rakyat negeri, aku jamin ia sudah di capai. Begitu juga jika ia berobjektif untuk meningkatkan celik IT, aku pasti objektif itu akan dicapai dalam masa terdekat.

Tetapi jikalau objektif untuk meningkatkan intelektual, aku rasa itu bukan kaedahnya. Lagipun ebook hanyalah alat serbaguna yang mengikut gaya tuannya!

Disebalik pemberiaan ebook ini, aku suka melihat dari sudut pengisiannya. Soalan sebenarnya ialah apakah kita sudah bersedia dengan kandungannya? Kandungan yang mungkin sesuai dengan budaya hidup dan tuntutan hidup kita?

Atau akhirnya kita bersetuju, kandungan yang ada adalah acuan barat! Kita tidak menyediakan apa-apa pun sebaliknya hanya menukarkan pendekatan pengajaran berasaskan buku kepada pendekatan menggunakan komputer dan meninggalkan teori pembelajaran yang sebenar contohnya sebagaimana yang disarankan oleh encik Bloom.

Kita tahu keburukkan aplikasi dari barat. Lalu kita memperkenalkan konsep "sekatan" dalam ebook. Generasi ini diberikan teknologi yang hebat tapi disekat untuk merasai kehebatannya! Sangat kontra dengan objektif sebenarnya.

Seperti mana di negara-negara yang "terbelenggu" dengan sekatan seprti Palestin, Cuba dan lain-lain , sekatan hanya meningkatkan imaginasi untuk bebas dan mewujudkan pelbagai idea pelik seperti mana terowong di Palestine, kapal selam dadah dari Mexico.

Itu yang akan berlaku kepada ebook ini. Generasi yang terperangkap ini akan mencari jalan keluar, sehingga satu masa, ebook ini benar-benar melahirkan orang-orang genius!

Ko faham maksud aku kan!



2 comments:

  1. hahaha. nanti ada tutorial tweek-crack-hack ebook dan laptop 1malaysia.

    ReplyDelete
  2. yups, satu daripada perkara yang aku fikirkan!

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...