Thursday, October 07, 2010

AKu Musykil Nie


Aku ini bolehlah dikatakan generasi tegar internet. Maksudnya, kalau bukak komputer, tapi tak leh sambung internet, aku rasa, baik tutup je komputer dan buat kerja lain seperti bertukang ke, berkebun ke, basuh baju ke atau cat rumah ke. Macam lah gitulah hubungan aku dengan internet.

Sebagai pengguna tegar internet, aku tidak dapat melepaskan diri dari menggunakan e-banking. Tapi aku tak guna maybank2u, entah mengapa, hubungan aku dengan maybank2u tak begitu ngam, mungkin semenjak akaun aku ditamatkan perkhidmatan kerana tidak aktif. ( ini cerita sebelum ada internet).

Jadi sebagai alternatif aku sangat kacip dengan cimbclicks dan citibank onlline. Hubungan kacip itu sangat akrab seperti hubungan JKR dengan jalan raya, kejap korek sini tutup sana, kejap tutup sana korek sinun, begitulah hubungan intim itu berlaku.

Tapi sejak dua menjak ini, aku sedikit muskil kerana setiap kali aku masuk cimbclicks aku dapat apa yang aku bulatkan dalam gambar kat bawah. Apa ke jadah entah kata Mr. Kamaruddin. Sebagai pemikir, aku tertanya-tanya apa maksudnya? Setakat ini, yang boleh aku cerap ialah website tersebut tidak lagi selamat, betul ke?



3 comments:

  1. try masuk. ok. so sila check connection internet. sebab kalau chrome kesan connection ke internet tak secure (open network) dia akan bagi amaran tu :)

    ReplyDelete
  2. Maknanya connection tu tak selamatlah lah kan!

    ReplyDelete
  3. connection tu tak berapa selamat. tapi site punya SSL selamat. ada. lesennya tak tamat lagi.

    hanya connection ke internet tu tak selamat.

    p.s teringat hari tu ada budak kene sniff sebab guna open wireless di kedai mamak. orang tu guna method MITM - man in the middle

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...