Sunday, October 24, 2010

Maya

Ketika aku membuka mata, aku dapati aku sudah berada di tempat asing, berpakaian asing, bangunan asing dan kepelbagaian yang sangat asing di kiri dan kanan ku. Aku kini berada di satu jalan yang sangat sibuk, dengan manusia berjalan di kiri dan kanannya. Tetapi, tidak panas dan tidak sejuk. Aku memandang ke atas, ia tidak berlangitkan awan tetapi ada atap melindungi semua dari panas. Manusia di kiri dan kanan berjalan dengan angkuh dan sombong dalam kepelbagaian fesyen seolah-olah seperti pesta pakaian beragam. Ada yang berpakaian cara koboi, ada yang berpakaian arab, ada yang seperti jepun, sungguh meriah keadaan fesyen 1 dunia itu.

Aku melihat pelosok tubuh. Diri ku berwarna keemasan seperti sami tetapi bergaya seperti maharaja cina. Entah apa punya fesyen yang aku dipakaikan kali ini. Sebuah bangunan mirip tokong cina tersegam indah didepan ku dengan tangga yang mencecah 20 anak. Pelbagai jenis orang turun dan naik tangga itu. Aku pasti itu bukan tokong kerana jelas tertulis di atasnya "Hotel ...."

Dalam kekeliruan itu, seorang perempuan datang memeluk ku dan menangis. Aku andaikan perempuan ini adalah dari jenis Korea, kerana aku selalu tengok wanita korea dalam Channel 303 dulu atau 391 kini di Astro.

Datang lelaki gasar bersama kumpulannya menarik tangan perempuan ini dari ku, dia terus menangis kesakitan. Semangat juang ku pun timbul dan aku sudah naik syeih. Satu persatu aku menjatuhkan mereka. Keadaan hiruk pikuk ketika aku bertarung tadi, tib-tiba bertukar sepi, aku kini berdiri bersama perempuan tadi, lelaki-lelaki tadi bergelimpangan tidak bergerak. Kemudian, bunyi tepukan dari perlahan terus beransur kuat, masing-masing disitu sudah mengelilingi aku, ada yang menunduk-nundukkan kepala. Aku hanya tersenyum tak tau nak buat apa.

Polis datang mengambil mereka yang bergelimpangan. Aku kini dikerumini wartawan. Aku tidak berkata apa-apa, kerana dibumi asing ini tiba-tiba aku menjadi hero. Dan aku masih lagi keliru dengan kemunculan aku kali ini.

Aku mengheret perempuan itu jauh dari suara-suara wartawan. Dia memberikan ciuman sejati tanda terimakasih. Mataku terpejam.

------

Kenapa aku boleh bermimpi futuristik macam ni?

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...