Sunday, October 03, 2010

Generasi Ebook Percuma

Semalam, ketika aku sedang mengemaskini komputer supaya jadi 'sedap' di sebuah CC, datang 3 orang budak dengan 3 buah ebook. Dari jauh, amat senang untuk mengenali ebook percuma pemberian kerajaan ini.

Tapi cara berpakaian, budak-budak ini sudah pasti tergolong dalam golongan "terlebih cerdik". Mereka mengusha-usha untuk menggunakan internet dengan ebook mereka. Selepas izin, mereka bertanya "Bang, camner nak eja "brothersoft"? Aku sebagai generasi yang bersetuju dengan dasar kerajaan kata "Abang reti bekki komputer je, ngeja-ngeja nie tak berapa into sangat!". Hati ketawa berdekah-dekah.

Aku bukan tidak mahu beritahu, tapi aku ingin melihat jati diri budak 3 orang ini.

Sambil-sambil mengemas, aku menyampuk perbualan mereka sambil melihat ejaan mereka. Acapkali mereka mengeja "bradersof". Seolah-olah brader itu lah ejaan sebenar!

Akhirnya setelah berusaha berulang kali, ejaan sebenar diperolehi dan akhirnya mereka berjaya juga, menunjukkan ketinggian jati diri mereka. Tetapi akhirnya mereka hanya berjaya mengdownload gambar-gambar "Ronaldo" bersaiz icon!

--------------------------------------------------------------------------------------

Aku bertanya apa akan berlaku jika Cikgu melihat kandungan ebook mereka. Jawab mereka, ebook tak pernah dibawa ke sekolah. Kalau kena marah buat selamba je! Asalkan ebook selamat dirumah dengan kandungannganya.


4 comments:

  1. alangkah bagusnya kalau linux dimasukkan. mau budak tu dah godek2 script bash :p
    buat conky theme sendiri,
    script nautilus sendiri

    wow. itu impian terlalu tinggi :D

    ReplyDelete
  2. Tapi ebook ni memang bawa perubahan betul pada budak sekolah. Memang naik intelek mereka.

    ReplyDelete
  3. Syafiq: itu mungkin jadi kenyataan sebab "curious kill the cat"!

    asrul: setuju ia membawa perubahan tapi nak kena check +ve atau -ve.

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...