Wednesday, February 18, 2009

Misi Orang Lapar

Malam itu semua orang tekun mentelaah pelajaran masing-masing. Walaupun hari sudah hampir ke pagi. Tapi pelajar tingkatan lima masih lagi bertungkus lumus meengulangkaji subjek masing-masing. Walaupun peperiksaan besar, SPM masih lagi jauh, tetapi budaya hidup di asrama penuh menyebabkan wujudnya perasaan dengki kalau tak ikut sama study macam orang lain. Sambil-sambil tu boleh jugak dengar gosip terkini dan sedut asap sepam dua. :D

"Aduh! Laparnya!!" , tiba-tiba kedengaran suara salah seorang ahli dalam kumpulan study tersebut. Mendengar suara itu, kemudiannya ialah sampukan suara-suara lain yang mengiyakan suasana lapar tersebut.

Yang muskilnya, suara lapar itu mula berjangkit ke kumpulan-kumpulan study yang lain. Bagaikan ada seruan panggilan, semua pelajar berkumpul dalam bilik Al-Capone. Masing-masing mula memberi cadangan untuk mengatasi masalah lapar tersebut. Ada yang ajak panjat pago, beli makanan kat luar. Ada yang cakap pergi amik je buah mempelam dan macam-macam pendapat lagi lah.

Tapi akibat terlalu berisiko, semua pendapat di tolak sebulat suara. Datanglah seorang mamat nie aku lupa lah saper nama dia dan siapa dia, meberikan satu cadangan yang amat rendah risiko dan lebih untung. Cadangan beliau ialah masuk dapur hostel dan amik lah makanan untuk breakfast esok. Malangnya, hanya 4 orang komando sahaja dihantar untuk misi tersebut. Masuk ke dapur hostel tak de lah memerlukan skill yang tinggi keranas memang dah ada kunci pendua. Masa ada satu program rasmi, AJK yang terlibat telah mengcopy kunci dapur tersebut demi untuk masa depan. :D

Dalam setengah jam kemudian, 4 komando ini balik dengan hanya membawa telur dadar hancur. Kata mereka , itu ajer yang ada dalam kawah di dapur hostel. Kalau ada telur dadar hancur maknanya breakfast hari esok ialah roti dengan telur dadar hancur. Tapi dimana rotinya?. Komando yang dihantar tadi, bersepakat mengatakan tiada roti di dapur.

Sekali lagi satu misi dilancarkan untuk mencari roti. Setelah puas berpusing-pusing disekeliling dapur hostel, akhirnya jumpalah kumpulan roti yang banyak. Tetapi tak boleh diambil kerana roti tersebut berada di dalam stor. Dan stor tersebut berkunci dan kunci tiada dengan kita orang. Satu usaha ikhtiar hidup perlu difikirkan. Dari luar, stor tersebut hanyalah seperti dinding penjara.

Rupanya stor tersebut mempunyai tingkap di atasnya dalam ketinggian 20 kaki. Menara orang pun dibina. Memandangkan aku yang paling kuat dan besar. Aku telah mejadi dasar menara orang tersebut. So, dalam ketinggian 5 orang digabungkan, barulah boleh mengendap ke dalam stor tersebut.

Malang sekali lagi menimpa. Orang paling atas gagal mencapai apa-apa roti pun, kerana semua roti diletakkan jauh dari tingkap dan tak tercapai oleh tangan.

Menara manusia dirobohkan. Mesyuarat senyap pun bermula ditepi dinding tersebut. Semua ahli senyap ditambah pula dengan suasana pagi yang sepi. Suasana semakin. Semua sedah memerah otak!!

Tiba-tiba seorang mamat nie bangun dan berlari dan hilang dalam kegelapan pagi. Tak lama kemudian dia kembali dengan 2 batang penyapu dan net basketball. Sebatang penyapu telah disangkut dengan net basketball tersebut. Kali ini, teknik menguis akan dilakukan. Sekali lagi, menara manusia dibangunkan. Setelah berhempas pulas dapatlah. mengeluarkan 2 bungkus roti. Kata penguis (orang teratas), mana nak kuis, mana nak tadah, mana ada daya, letih wooooooooo.

Menara manusia diruntuhkan lagi, kita orang dan tersandar di dinding stor sambil makan roti yang dua bungkus tu "begitu sahaja". Ada seseorang di kalangan kami bangun dan sekali lagi hilang di dalam kegelapan pagi.

Tak lama datanglah 5 orang yang lain untuk memberi bantuan apa yang terdaya. Kali ini, 2 menara akan dibina. Satu untuk menguis, dan satu untuk menadah. Hasilnya, pagi itu kitaorang berparty roti. He! he! he! :D

Moral of the story aku teringat jeritan wonderpet !!

"Apa yang penting? Kerjasama!"




3 comments:

  1. hahahaha.. slamberrr je.. abis pagi nya jadi apa ek? :D

    ReplyDelete
  2. pagi esoknya memang ada kes roti tak cukup. Semua orang boleh makan, tapi tak leh nak tambah-tambah macam selalu.

    ReplyDelete
  3. macam kisah benar lak citer nih...
    menarik2...
    tapi sayer dulu kalo lapo jer g fly coz kat dining room xder stor 20 kaki 2...

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...