Saturday, August 21, 2010

Retro: Di Persimpangan Dilema

Berita yang diterima hari itu amat menyedihkan. Permohonan untuk mengikuti Matrikulasi ditolak. Aku menerima berita itu dengan hati yang membara, luka dan kecewa. Aku menelefon kawan-kawan yang sealiran (result hampir sama dengan aku), kebanyakkan dari mereka dalam keadaan bergumbira meraikan kejayaan masing-masing. Hati muda tertanya, apakah sistem yang dipakai untuk pemilihan itu sehinggakan nama aku tercicir. Terdetik dalam hati, mungkin nama aku seawal lagi sudah dipotong setelah ditawarkan belajar ke luar negara. Ketika itu, aku sangat sibuk dan kesedihan ini menghilang begitu sahaja di bawa angin musim panas.

Ketika aku sudah mula melupai berita kecewa itu, surat dari petronas tiba. Ia adalah utusan yang memberitahu bahawa aku berjaya menjadi pelatih di sana. Aku sekali lagi berada di dalam emosi. Emosi gembira kerana halatuju sudah sedikit jelas, tetapi juga emosi kecewa kerana ini bermakna aku sudah menjadi pekerja kelas dua! Itu lah pendapat aku pada waktu itu. Walau bagaimanapun dateline masih jauh dan aku punyai banyak masa untuk memikirkannya dan banyak parameter untuk di pertimbangkan.

Tidak lama kemudian terima satu lagi surat, kali ini dari universiti pertanian malaysia ketika itu. Surat ini masih jugakmengucapkan tahniah kepadaku di atas sebab yang sama. Ketibaan surat ini juga berjaya menaikkan emosi aku. Emosi gembira kerana sekurang-kurangnya ada juga universiti yang mengesahkan kejayaan aku dalam SPM dan menerima aku sebagai mahasiswa mereka dan juga emosi rendah diri kerana nama 'tani' itu amat melugakan.

Sekarang aku berada di persimpangan. Memilih universiti bermakna aku akan memiliki kelayakkan akademik yang tinggi dan aku akan terus bergerak di laluan itu. Bagaimana pun, ia tidak menjanjikan kedudukan kewangan yang hebat mahupun pekerjaan. Apalah sangat erti sekeping diploma?

Sebaliknya, petronas menjanjikan kerjaya yang berpendapatan 4 angka dan bonus berbulan gaji ketika itu. Siapa tidak kenal petronas yang rakyat marhaen berebut untuk bernaung dibawahnya.

Aku termanggu di situ!

2 comments:

  1. riak hati itu kadang kala betul,tetapi kena juga berlandaskan akal yang dianugerahkan..

    ReplyDelete
  2. ye begitulah hati dan akal saling bertelagah dalam hal yang "tidak tentu". Sebab itu perlu jugak pihak ke tiga yang mencipta

    ReplyDelete

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...