Friday, August 27, 2010

Dia Sudah Sembuh

Setelah 17 hari dia sakit, pada 17 Ramadhan dia kembali sihat. Tetapi tidak sepenuhnya kerana dia masih tidak berjaya melakukan banyak perkara. Tetapi perkara-perkara asas semua sudah boleh dilakukan.

Sebab utama penyembuhan ini ialah kerana adanya sekeping sim card yang diimport khas dari Jepun. Sebaik sahaja memasukkan sim card ini, itunes terus menghubungi apple server untuk pengaktifan. Sebaik sahaja aktif, IOS 3.1.3 sudah boleh digunakan seadanya. Tetapi Sim Card Celcom masih belum dikenali olehnya.

Istilah "unlock" merujuk kepada perbuatan supaya iphone mengenali sim card selain daripada yang didaftarkan. Tetapi program untuk 'unlock' ialah program yang tidak melalui piawai standard applikasi untuk iphone oleh apple. Jadi untuk membolehkan sesebuah iphone melaksanakan program yang berada diluar piawai apple, iphone tersebut mesti di 'jailbreak'. Dengan kata lain 'jailbreak' merujuk kepada perbuatan supaya iphone boleh melaksanakan aplikasi yang berada diluar piawai apple.

Oleh itu sebelum unlock perlulah terlebih dahulu di 'jailbreak'kan.

Untuk jailbreak aku menggunakan kemudahan yang disediakan oleh jailbreakme.com. kerana menyediakan perkhidmatan yang paling mudah. Caranya ialah, cari mana-mana wifi spot, aktifkan wifi, guna browser safari, masuk ke http://jailbreakme.com/. Seterusnya, slide untuk jailbreak, proses download pun berlaku. Tapi untuk aku, proses download diulang beberapa kali kerana times out (mungkin network slow sangat sebab pakai network universiti). Selepas proses download berjaya, ia terus menginstall dan membuat configurasi. Mesej selesai dan selamat bergembira dipaparkan apabila ia selesai. Icon Cydia akan dimasukkan ke dalam iphone apabila ia berjaya. Cydia ialah program yang mengawal iphone apabila ia dijailbreak.

Itu juga bermakna, iphone sudah berjaya di jailbreak. Untuk proses unlock pula, terdapat banyak aplikasi yang berkenaan, tetapi aku memilih untuk menggunakan ultrasn0w kerana caranya sangat mudah. Masukkan http://repo666.ultrasn0w.com/ ke dalam Cydia, selepas confirm, ia akan melakukan installasi.

Sebentar kemudian aku pun menelefon seseorang dengan menggunakan Sim Card celcom!

Pengalaman ini amat mendebarkan perasaan, jiwa dan raga juga terseksa, apabila melihat alat yang dibeli dengan harga Rm2000 pada masa tu terbiar begitu sahaja. tetapi setelah berjaya, aku teringin juga untuk memasukkan android kedalam iphone ini dengan cara dual boot. Takut pun ada, curious pun ada!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...