Tuesday, August 17, 2010

Retro: Bila Ramadhan Datang

Bila ramadhan datang, aku selalu ingat tentang perkara yang akan menjadi penentu kepada apa yang aku akan jadi pada hari ini. Dan mungkin bukan seperti hari ini! (Aku mengharapkan yang lebih baik dari hari ini seperti dalam doa yang selalu aku panjatkan selepas solat)

***

Aku mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke US dalam bidang kejuruteraan ( setelah aku menyelidikinya). Dalam surat perjanjian yang disertakan, dinyatakan aku akan dibayar RM120000 setahun sepanjang pembelajaran tersebut, dimana setahun aku akan berada di Malaysia dan selebihnya aku akan berada di US.

***

Pagi itu aku tiba ditempat yang ditetapkan, dan mula mendaftarkan diri di sana.
Pembelajaran bermula dengan kelas English, dan semuanya berkait dengan english.

***

Jiwa muda yang bercelaru merasakan disitu bukan tempat aku. Aku melihat kecelaruan identiti amat jelas. Lari dari norma yang diajar di sekolah. Yang beraja disitu adalah hati. Lakukan apa sahaja tiada yang melarang, kerana itulah sepatutnya berlaku di US nanti. Tiada betul dan tiada salah. Lebih baik sesat di situ daripada sesat di US. Mungkin itulah falsafahnya.

Justeru itu aku jadi tidak keruan, aku sudah ada identiti sendiri, walaupun belum jelas halatuju identit aku itu, tetapi sekurang-kurangnya ia di benteng oleh iman dan aku tidak zalim untuk menjadikan aku orang lain. Walaupun aku tidak pandai dibandingkan dengan mereka semua. sekurang-kurang aku masih boleh menggunakan akal aku yang waras ini.

Kecelaruan ini semakin bermakna apabila aku bertemu juga dengan kawan-kawan yang sealiran dan melihat peluang disitu adalah kepincangan. kami berbual tentang kepincangan itu serta nilai yang disemai disitu. Kami membina semangat jati diri corak sendiri.

Akhirnya aku dan mereka bersetuju, tempat itu bukan untuk kami.

***

Dalam gema waktu berbuka puasa, aku sudah berada di hentian putra. Dan aku tidak pernah kembali ke tempat itu.

2 comments:

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...