Wednesday, August 18, 2010

Retro: Bila Ramadhan Datang 2

Dalam bas pada malam itu aku mengira dan mencongak ke mana aku selepas ini? Ingatan aku menjejaki kembali apa yang pernah aku lalui sebelum ini. Saat-saat aku mencapai sebuah nilai yang di anggap kejayaan. Diantara semuanya, hanya satu kegagalan yang aku jumpai iaitu, mendapat F dalam satu peperiksaan semester disekolah bagi subjek Bahasa Inggeris. Sebelum itu, aku tidak pernah tahu erti gagal. Aku terus meneroka ruang-ruang memori yang masih hangat ketika itu, aku cuba mencari kekuatan diri sendiri disamping kelemahan yang akan menjadi kekangan untuk aku meneruskan kehidupan selepas aku membuat keputusan yang sangat luar biasa ini.

***

Aku merasakan peluang aku untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi sudah tersekat. Aku mula mengisi borang-borang untuk peringkat yang lebih rendah. Ketika itu peluang yang ada sangat sikit, aku hanya memilih 2 institusi untuk halatuju aku dimasa akan datang. Institusi tersebut ialah Institut Latihan Petronas atau dikenali sebagai INSTEP pada hari ini untuk pengambilan siri 1 dan kemasukkan program diploma UPM setelah meminta set borang dari seorang kawan yang tidak memerlukannya sebab dia dapat pergi oversea. Jadi dengan 2 borang tersebut aku bertawakal kepada ilahi. Dan kehidupan diteruskan seperti biasa.

***

Soalan kenapa dan mengapa terus ditujukan kepada aku! Aku bingung untuk menjawapnya kerana aku sendiri tidak tahu apa sebab sebenar aku cabut dari situ.

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...