Friday, August 06, 2010

Kecik Hati Aku..

Sewaktu aku sedang menunggu di lampu trafik, tiba-tiba seorang polis trafik datang dengan lampu kelip-kelip birunya terpasang dan menahan jalan yang bersebelahan dengan ku. Jadi kereta dari arah yang bertentangan dengan ku tidak dibenarkan bergerak ke hadapan sehingga urusan polis itu selesai.

Dalam kelip-kelip lampu biru polis trafik itu, tiba-tiba kedengaran bunyi brek merengek dan seorang tokki memandu motosikal rebah disebelah keretaku di sebelah kiri. Atau dengan kata lain ruang tengah antara 2 lane itu. Dari sudut pemanduan, aku dengan jelas nampak kain serban tok ki itu tercampak ke atas jalan. lampu trafik masih lagi merah. dan polis itu masih disitu, menahan kereta dari arah bertentangan daripada bergerak.

Dari jauh kedengaran ngauman motor-motor besar. Satu demi satu, kadang-kadang berkelompok berselari melintasi laluan itu dan mereka semua berlalu pergi dengan pantas. Tokki itu sudah dialih ketepi jalan bersama muatannya dan motosikalnya sehingga dia tenang untuk kembali bergerak dengan motorsikalnya. Lampu sudah hijau, dan aku berlalu pergi dengan pantas.

***

Aku mengulas di dalam fikiran dan membuat kesimpulan, tok aki itu rebah kerana terkejut dengan kehadiran polis trafik berkenaan.

****

Aku sudah selalu mendapat priority kedua apabila bertemu dengan konvoi motorsikal besar atau kecil samada di iringi oleh polis atau tidak.

Dalam kes tidak di iringi polis, aku selalu muskilkan ialah bagaimana orang awam boleh bertindak sesuka hati menahan lalu lintas untuk memberi prioriti kepada kumpulan mereka. Aku selalu bertanya apakah kuasa yang ada pada mereka untuk menahan lalu lintas pada waktu tersebut. Adakah dengan mamakai jacket yang tertulis Marshall atau memasang lampu bulat yang berwarna biru dibumbung kereta, mereka sudah boleh menjadi undang-undang? Apakah undang-undang yang diguna pakai pada waktu itu? Aku selalu muskil? Jika lelaki yang memakai baju Marshall ini di langgar ketika sedang menahan lalulintas apakah kesannya kepada orang yang melanggar dan kepada orang yang di langgar? Mungkinkah hanya hukum rempit akan dipakai ketika itu?

Dalam kes ada polis pengiring pula, aku selalu terfikir, apakah missi yang di bawa sehingga memelukan iringan polis? Apakah sumbangan konvoi itu kepada negara sehingga memerlukan polis? Sedangkan aku tidak nampak sumbangan apa-apa pun melainkan havoc dan nampak 'power'. Kalau dibandingkan dengan mat rempit di jalan durian burung atau padang midin, siapa lebih bacul untuk memuaskan nafsu sendiri dan menjadi tuan?.

Tetapi ada sesetengah konvoi yang memandu dengan baik, seperti juga pengguna jalanraya lain. Memotong dengan beradap, walaupun dalam kumpulan yang ramai, tanpa polis, dan mereka juga bermotor besar. aku rasakan mereka lebih adil dan lebih "live to ride". Itulah keseronokkan sebenar bermotor besar! Dan kadang-kadang aku tabik pada mereka yang begitu, tidak perlu meminta jalan, aku sudi berikan, kerana mereka sudah pasti lebih laju dari aku. itulah kebebasan motor besar sebenarnya.

Sendiri Fikirlah Bro...

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...