Monday, February 14, 2011

Aku ingatkan..

Seorang gadis diserahkan oleh ibu nya kepada pakistani jual karpet selepas ibunya tak bayar hutang carpet selama 2 tahun. Kini setelah 6 bulan berlalu, gadis itu ditinggal kan begitu sahaja(macam lagu roti gardenia) oleh suami terpaksanya.

*** di olah semula dari berita dalam harian metro (sejenis surat khabar )

Aku mengeleng-ngeleng kepala, kesian sungguh gadis itu. Tapi berat aku membaca, berat lagi dia yang menanggung. Salah satu kes klasik sebegini yang aku ingat ialah kes dalam cerita P. Ramlee. Kes hampir sama iaitu tak mampu bayar hutang, tapi penyelesaian sedikit berbeza walaupun sasarannya sama. Dalam cerita P. Ramlee, ditunjukkan pelaku kurang didikan agama, jadi pelaku kuat berjudi, dan seterusnya, menghadiahkan "sekali ngap" untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Berbeza dengan cerita di atas, pelaku ada sedikit pengetahuan agama, kasi "ngap" jugak, tapi dengan menghalalkan cara. Tapi si lawan orang pakistan tu tak tau pulak kedudukan agamanya. Kalau dia tau pasal agama, takkan dia tinggal tak bertali!

Aku ingatkan cerita begini ada dalam filem P. Ramlee je sebagai peringatan!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...