Thursday, February 10, 2011

Tamadun

Entahlah! Aku pun masih tak faham-faham! Adakah ketamadunan kita makin bertambah atau semakin susut. So bagaimanakah untuk mengukur pertambahan atau pun penyusutan ini? Aku serah kepada orang-orang sains sosial untuk mengukurnya. Tetapi amat menarik sekali, mengikut wiki!apa dia?, Ciri-ciri ketamadunan yang tinggi ialah bentuk agama yang tinggi, negara yang tersusun rapi, sistem undang-undang, kehidupan bandar dan bahasa serta sistem tulisan yang istimewa.

Kalau pengukuran dibuat berdasarkan ciri-ciri yang disebutkan wiki itu, maka jelas sekali, keseluruhannya secara purata, pandangan aku ialah kita sudah tersisih jauh dari ketamadunan. Jika hanya mengambil perkara 2 dan ke 3, sudah semestinya kita tertinggal jauh. Apakah lagi dengan perkara 1. Tinggi sebuah agama jika ia di sanjung, kalau ia dibiarkan sebagai simbol, maka tak kan ke mana ia pergi melainkan akan hilang ditelan zaman. Itulah yang berlaku sekarang ini. Agama hanyalah untuk 1 perkara sahaja iaitu ketika mati. Menularnya penyakit-penyakit sosial menunjukkan tinggi rendah tahap agama seseorang.

Sebaliknya kalau ketamadunan di ukur dengan persamaan kelakuan orang-orang barat, sudah tentu kita sememangnya lebih maju dari mereka!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...