Thursday, May 05, 2011

aku dengar citer!

aku dengar cerita, salah satu scene perniagaan yang sedang naik kat teganu skang ialah bundle! Kedai bundle tumbuh macam lalang! Ada kedai besar, ada kedai kecik, ada kedai bukak siang malam ada kedai bukak malam jer. Tapi ada sesetengah kedai tu, nampak kosong je! Ada pulak nampak gempak habis, ramai peminat. Ada pulak yang siap dengan logo, contohnya macam ayam jantan (ini bukan promosi tau!). Tapi, aku terfikir sebaliknya, kalau scene bundle sedang naik, maknanya orang tak de duit. dan terpaksa beli barang berjenama dari kedai bundle. itu pendapat aku, pendapat orang lain aku tak tau lah.

aku dengar dari berita radio sinar dua tiga hari lepas, ada sorang artis sudah mula belajar agama. Alhamdulillah! hati berdetik. Artis nie dah mengupah seorang ustazah selama 3 jam setiap untuk mendalami hal-hal agama. Mendengar berita ini, aku kecewa, kerana aku masih lagi macam nie dengan ilmu-ilmu agama yang aku belajar jaman sekolah rendah dulu, kalau bertambah pun sedikit je! Dekat hujung berita kemudian dijelaskan, artis ini mendalami hal-hal agama dengan ustazah ini kerana hendak mendalami watak dalam sebuah filem akan datang. Mendengar ini aku pun 'mengeciskan" beliau. Tapi aku berharap, dia terus akan mendapat pedoman dan ilham dari kelas beliau ini. Huh! dunia sudah nyanyuk agaknya. Aku teringat, kata seorang YB, mengapa bab sumpah-menyumpah kita nak ikut islam. sedangkan bab-bab lain kita tak mau ikut. Dari sudut yang berbeza tapi hampir sama, aku mentafsirkan keadaan ini sebagai mengkomoditikan islam. Bila ada keperluan, barulah dijual, tapi sebaliknya "lu fikirlah sendiri- kata nabil!"

Dulu-dulu aku tengok, banyak produk-produk khat bertulisan al-quran, jawi di jual dalam Myden. Aku tak ambil port, sebab aku bayangkan Myden tu islam, sekurang-kurangnya dia menjual untuk orang yang berminat kepada islam atas alasan dakwah. Tapi, aku tengok, banyak sekali benda-benda sebegini dijual oleh kedai-kedai pemiliknya bukan islam. Jadi terbuktilah, islam sudah jadi komoditi untuk mengaut keuntungan. Tak de dasar untuk penjualan barang-barang sebegini?


yang nie aku tak dengar, tapi aku nampak, fixie sudah menjadi trend jugak kat teganu. Aku tak tau benda nie datang dari mana. Tapi aku tumpang seronok kerana, ramai orang sudah sedar, berbasikal dapat meningkatkan kualiti kesihatan. Tapi yang aku tak suka ialah bila dah ramai-ramai atas jalan raya. Sama lah mereka dengan rempito. Menyelit-nyelit sehingga menganggu lalu lintas. Jadi niat yang baik sudah di salah anggap oleh pemandu-pemandu kereta dan menaikkan darjah kebencian. Aku tidak mahu ini terjadi dan fixie di sekat macam rempito. Ah! sudahhh, anak aku pun dah order satu fixie!

No comments:

Post a Comment

Pasang Pelayar

 1. Kalau ikut kamus dewan, istilah install diertikankepada pasang, iaitu memasang perkakasan dan perisian ke dalam komputer. jadi dalam kes...